TOPlist

Pixylophone - komentáře

Komentáře (od nejstarších po nejnovější)

Komentáře k příspěvku Typografie na webu v kostce


[1] Vložil(a): Miroslav Stibor, 2003-05-16, 15:49 Solo | MuteČtenáři:  - - -

Tedy asi budu hnidopich, ale je trochu nesikovne, ze v clanku, kde mj. poucujete o pravopisu, mate sam chybu (Narozdil) a preklepy. (Pritom jsem jej pouze proletel.)

Take by mozna stalo za uvahu, zda za jednoznakove predlozky nedavat radeji pevne mezeru.

[2] Vložil(a): MirWay, 2004-04-09, 08:31 Solo | MuteČtenáři: ---

Souhlasím, sami autoři by si měli (mohli) dávat pozor na dodržování toho, o čem píší. A "problém" s pevnými (totiž nedělitelnými) mezerami není nevyřešitelný, po drobné úpravě obecně známého (snad jen dvouřádkového) PHP scriptu je tento zcela (až zázračně) funkční. ;-)

[3] Vložil(a): Jan Šuma, 2004-05-06, 17:21 Solo | MuteČtenáři: ---

Musím reagovat na hrubý omyl, který je v článku uveden.
Píše se zde, že při zvýrazňování textu (např. tučným písmem) je třeba zvýraznit i příslušné interpunkční znaménko (čárka, středník, vykřičník apod.), které následuje za takto upraveným textem. Není to pravda. Znaménko nepatří ke zvýrazněnému textu, ale k celé větě. Proto se nezvýrazňuje!
Ovšem něco jiného je zvýrazněná celá věta nebo třeba nadpis. V nich pak musí být zvýrazněná všechna interpunkční znaménka.
Často se také zapomíná, že uvozovky patří ke zvýrazněnému textu. Tedy, mám-li nějaký citát či přímou řeč a použiju pro jeho zvýraznění kurzívu, pak musí být kurzívně i příslušné uvozovky.

[4] Vložil(a): pixy [web], 2004-05-06, 20:02 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [3] > Ano, jistě. Toto už se řešilo mnohokrát a leckde. Já to samozřejmě vím a znám (skoro) všechna typografická pravidla, která s tím souvisejí.

Nicméně tento příspěvek je určen hlavně naprostým začátečníkům a proto vyžaduje maximální možné zjednodušení. Proto než popisovat na dvaceti řádcích složitými pravidly a všemi výjimkami, raději jsem to zjednodušil takhhle - jsem totiž přesvědčen, že ve většině případů tento postup povede k lepším výsledkům než pravidlo opačné (tj. nestylovat okolní interpunkci). A rozhodně k lepším výsledkům než korektní typografická pravidla, která si ta Mařenka u Wordu stejně nikdy nezapamatuje a bude si to dělat dál po svém. Prostinké pravidlo "společně s textem stylujte i okolní interpunkci" ale možná udržet dokáže a v nadpoloviční většině případů bude vyrábět lépe stylované texty než předtím.

Tak to vidím já.

[5] Vložil(a): crackonosh [web], 2004-06-21, 11:18 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [3] Těch chyb je v článku mnohem více, tak například znak - není minus (divis), ale pouze a jen divis neboli spojovník, znak minus vypadá jinak a rozhodně se mu divis neříká. Taktéž tvrdit, že ndash je pomlčka šířky písmene n je zavádějící, jedná se o šířku poloviny čtverčíku, tak jako mdash má šířku jednoho čtverčíku. O zvýrazňování interpunkce ani nemluvě. Uvozovky napsané znakem pro palec " (nebo vteřiny) považuji také za chybu, čeština nic takového nepřipouští, znakové entity pro české (německé) uvozovky fungují v dostatečné míře, nevidím tedy důvod je nepoužívat

ad [4] Měl jsem za to, že Mařenka u Wordu tento odborný blog nikdy číst nebude, takže se jedná pouze o alibismus. Bylo by tak těžké uznat vlastní chybu a nehrát si na vševěda?

[6] Vložil(a): pixy [web], 2004-06-21, 11:58 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [5] > Nejsem žádný děda vševěda, ale troufám si tvrdit, že typografii opravdu rozumím. Jistě, máte pravdu, že správné typografické mínus vypadá jinak než divis (spojovník/rozdělovník), o třech různých typech pomlček ani nemluvě. Ale současně trvám na tom, že znám svého čtenáře a vím, pro koho své texty píšu. Já dostávám desítky mailů od laiků, ne vy - takže se nemám za co omlouvat. Dělal jsem dost let v DTP, školil jsem i sekretářky a znám jejich nejčastější chyby i všechny ty stovky typografických nuancí, které běžný BFU nedokáže nikdy pochopit. Buďto se naučí nějakou fatálně zjednodušenou verzi, nebo se nenaučí nic.

A když jsme u ětch detailů - třeba typografické uvozovky fungují dobře jen v grafických klientech (a ještě ne ve všech), navíc spousta běžných uživatelů je nedokáže napsat - jednoduše proto, že neví jak. Na klávesnici nejsou namalované, tak to prostě neumí. Vy jste světoborec, pro vás je to brnkačka. Ale opakuji, že já své Pappenheimské znám a prostě vím, že pro spoustu lidí to problém je. Mně se metoda "zjednodušení i za cenu nepřesností" osvědčila v praxi - a opravdu byste se divil, kolik těch vašich "Mařenek u Wordu" tyhle stránky (nebo kopie textů z nich) čte.

[7] Vložil(a): crackonosh [web], 2004-06-21, 13:50 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [5] typografické uvozovky fungují bezpečně (na webu) jak v kódování iso-8859-2, tak i ve Windows-1250, pokud se zapíší entitou, zápis ALT+0132 (win) přímo do zdrojového kódu je velmi nejistý, tam už záleží (zřejmě) na kódování. Je samozřejmě problém, že některé české znaky jsou na klávesnici počítače zdínlivě nedostupné, to ale podle mě neznamená, že by se měly ignorovat. Když jsou lidé schopni zjistit si entitu pro napsání znaku copyrightu (uznávám, ten je více cool), nechápu, proč by si nezjistili i psaní uvozovek.

Tvrdím, že znalost a používání českých uvozovek a dalších základních typografických pravidel patří k základní gramotnosti. Každý, kdo má rád rodný jazyk, by je měl dodržovat, a tak mě jen mrzí, že se šíří polopravdy. Toť vše.

Překvapuje mne, že Mařenka čte webdesignérské blogy, to jsem netušil a omlouvám se tedy.

P. S.: Nejsem světoborec

[8] Vložil(a): bristly, 2005-05-30, 11:35 Solo | MuteČtenáři: ---

Těch překlepů je tu opravdu hodně! Pixy, aspoň jednou si to přečti.

Já jsem taková skoromařenka a jako takový se přimlouvám za větší přesnost. Ohledně tučné interpunkce jsem "si to myslel" správně, a Pixy mě to málem naučil špatně. Protože vím, jakej umí bejt nechutnej perfekcionista, tak mě vůbec nenapadlo o jeho tvrzení pochybovat, jen jsem nevěřil svým očím.

A největší hrůza mě obešla a má nezdolná důvěra v Pixyho jako učitele češtiny se zhroutila, když jsem se dočetl, že:

Nedělitelná mezera ( ) je mezera šířky znaku "n", v místě JEJÍŽ výskytu se nesmí přejít na nový řádek.

Správně: jejíhož.

[9] Vložil(a): Petr Staníček [web], 2005-05-30, 13:39 Solo | MuteČtenáři: ---

Jejíhož > prostý překlep, opravil jsem ho, díky za upozornění.

Ad problém zvýraznění vs. interpunkce - napadla mě ještě jednoduchá pomůcka, kterou tam můžu doplnit, abyste byli, v hnidopiši, spokojenější :)

[10] Vložil(a): Tomáš Kouba, 2005-06-08, 15:24 Solo | MuteČtenáři: ---

ad [5] Co to je čtverčík? Já si dokážu představit co je to šířka n a m, ale čtverčík neznám. Nechci být typografem, chci psát hezky a tohle rozlišení mi stačí.

[11] Vložil(a): very nice, 2005-08-25, 00:19 Solo | MuteČtenáři: ---

Příspěvek z IP 195.235.180.15 byl označen jako spam a smazán administrátorem.


Váš názor

Přidat nový komentář

Váš komentář

Přidávání komentářů k tomuto příspěvku již bylo ukončeno.

Chcete-li autorovi přesto sdělit nějakou podstatnou informaci, která se příspěvku týká, kontaktujte jej e-mailem.



 RSS 0.9x  Export  RDF  Export  RSS 0.9x  Komentáře  TXT  Komentáře  XHTML 1.0  Validate  W3C  CSS 2.1  Em-web  Resizable  W4D  90% dogmatic

Vygenerováno: [stránka generována dynamicky]