TOPlist

Pixylophone - archiv

Pátek, 30. duben 2004

Jen tak
12.35

Táži se vás, pane ženichu: "Mohou být rozum a chtíč v opozici natrvalo?"

Tomu říkám husarský výsek. Všechna čest stranou, klobouky dolů, zpátky ni krok. Já bych to nevymyslel — a vymyslel-li, nedokázal. A dokázal-li, asi by mě asi umlátili. Otec Internetu identita 999 se před týdnem oženil a celý Internet už má k dispozici autentický audiozáznam jeho vlastnoručního svatebního projevu. Žádné finty v tom nejsou — potvrzeno, ověřeno: tento projev skutečně zazněl jako integrální součást oficiálního obřadu a byl posléze završen potřebnými razítky a glejtem na šťastnou budoucnost a další sociální jistoty. Naštěstí jistě jen prostá neznalost problematiky zabránila plénu pléno zcela zbořit. Mě by odvedli odnesli a navždy vykázali za hrubé narušení slavnostního procesu a poprskání ceremoniáře. 999 si zaslouží nadále naši hlubokou a neskonalou a zasouvá se tak do našich análů, po bok organizátorů Pochodu Švihlou Chůzí Václavským Náměstím a pisatelů Tajných Deníků Hrdinů Prstenu (nebo Osazenstva StarTreku, jak kdo chce).

Kár ar melmë uu-toi kotumor oialé! (*)

Tápete, nechápete? Lasta lálënyen (**). Čtěte Základní úvod do problematiky, QADr. Baldachýn, DrChc., případně se ponořte do hlubin filozofického zdroje samotného.

* Rozum a chtíč nejsou v opozici natrvalo — elfské přísloví (volný překlad ze Sindar).
** viz Slovník Cizích Nadávek. Nályë mól nausëlyo.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (6)


Čtvrtek, 29. duben 2004

Jen tak
09.43

Fuj, Telecom, fuj!

Telecom je ošklivé káčátko! Fuj, fuj, fuj!

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (6)


Úterý, 27. duben 2004

Webdesign
18.03

Málo webdesignu, málo

Opravdu upřímně se omlouvám všem, kteří si právem stěžují, že svůj blog — a především příspěvky věnované webdesignu a CSS — poslední dobou zanedbávám. Chtěl bych ale věřit, že knížka o CSS, na které v každé volné chvilce pracuji (a těch je, mám pocit, čím dál méně), za to bude více než dostatečnou náhradou. Povede-li se aspoň natolik, jak si představuji, mohly by být snad ještě přínosnější a užitečnější pomůckou než ta první, CSS: Kompletní průvodce. Vyjde, řekl bych, velmi záhy poté, co ji dokončím. Ale kdy ji dokončím, si netroufám opravdu ani odhadnout... Tak se, prosím, nezlobte.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (43)


Pondělí, 26. duben 2004

Epilepticky
23.19

Když nejde o život, jde o hokej

Naše země žije hokejem, celý svět žije hokejem, celý hokej žije hokejem. Hokej je prostě všude, hokej je prostě hokej. Abyste v tom hokeji neměli hokej, Hokejovyje Kartinki vám přinášejí hokejový pohled na to, jak hokej ovlivnil historii a jak historie ovlivnila hokej. Extraliga a hned následuje i Druhá liga.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (4)


Pátek, 23. duben 2004

Webdesign
11.21

Tož toto je drsné...

Doslova šokován dnes byl jeden český webmaster... Teda blbnu. To jako já. Ale fakt mě to docela vzalo. Přišel mi jeden takový mail:

Vážený pane,
navštívil jsem váš server intervac.wz.cz ale tento server nefunguje. Otevře se pouze úvodní strana. Měl bych zájem o informace o organizaci Intervac. Kontakt, ceny , jak se registrovat a pod.....
Poraďte prosím kde je najdu.
Děkuji
******** ****

Koukal jsem jako puk, protože o nějakém intervac.wz.cz jsem v životě neslyšel. O to překvapenější jsem ovšem byl poté, co jsem se na tu stránku podíval — jsem pod ní podepsaný! Tedy ne tak docela — stojí tam "Michal Stepanek (pixy@pixy.cz)" s odkazem na http://www.pixy.cz/ (viz screenshot). Požádal jsem sice provozovatele hostingu, aby tu doménu odstřelili, ale nevím, kdy a jestli to udělají — ale to je tak všechno, co s tím teď udělám. Kromě toho, že na to dál můžu koukat jako trubka a kroutit hlavou vlevo a vpravo.

On je ten autor vůbec nějak podivný. Záhlaví stránky se vám snaží namluvit, že se nacházíte na webu firmy IBM, všechny odkazy vedou na neexistující stránky a dva odkazy v záhlaví mají dokonce URL /3-col%20layout%20via%20CSS.htm, které mi taky něco říká. Som z teho volaaký zmätený, súdruh generál...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (26)


Čtvrtek, 22. duben 2004

Jen tak
23.51

Ledové omalovánky

A je to tím... Koukal jsem dnes na staré zprávy, Televizní noviny někdy z roku 1982. Na konci byl šot z hokejového zápasu a já na to koukám jako u vytržení. Bylo to takové ... takové jiné, pěknější, čímsi výrazně odlišné. Živě se mi vybavilo, jak mě kdysi hokej zajímal a bavil výrazně víc než dnes. Docela dlouho jsem ale nemohl přijít na to, čím to je. Až když jsem v jiných, tentokrát už současných zprávách viděl záběry z aktuálního hokejového utkání. Pak teprve mi došlo, čím to je.

Reklamy. Reklamy, reklamy a reklamy. Před těmi dvaceti lety hráli hokej na čisté bílé ploše, na níž byly jenom krásně ostré červené a modré čáry. Hráči se na pozadí neztráceli a puk byl v každém okamžiku zřetelně vidět. Na dnešní ledové ploše je velký problém mezi jásavě barevnými reklamami najít metr čtvereční souvislé bílé plochy. Zjistil jsem, že mi to asi vadí víc, než bych si troufal předpokládat a je to možná jeden z důvodů, proč mě hokej přestal zajímat. Nevím, možné to je. Ale vadí mi to určitě. Reklamu bych nechal na mantinelech — hrací plocha by měla zůstat hrací a čistá.

Proč zrovna hokej? Tak rychlá hra, tak náročná na sledování a orientaci diváka — a zrovna tady udělají z hrací plochy wůznobawevné omalovánky. Přitom v jiných sportech se s tím nesetkáte. Nebo znáte ještě nějaký jiný sport, kde slouží hrací plocha za sponzorskou vitrínu na úkor sportovního zážitku?

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (34)


Středa, 21. duben 2004

Webdesign
01.43

Topten software, aneb čím tvořím web

Jaké programy kdo používá na tvorbu webu, ptá se Yuhů na svém blogu. A odkazuje i Jirku Bureše a Jeho Top 10 SW 2003. Pokud jde o mou sestavu programů — bez nichž se snad nedá říct, že bych nedal ani ránu, ale moc bych si nezapráskal — je sestava velmi odlišná od všech ostatních webdesignerů/koderů, co znám. Jednak proto, že používám MacOSX, jednak proto, že jsem prostě divnej.

Především jsem už docela dávno zanevřel na všechny wysiwyg i jinak chytré editory a vůbec programy, které jsou přesvědčeny, že vědí líp než já, blbeček uživatel, co vlastně potřebuju a nedají pokoj, dokud to nedostanu. Golivové, Dreamweavři i všelicí CSSEditové postupně skončili v koši, vždycky zůstal jen BBEdit.

  • BBEdit (Barebones Software). Bez tohohle editoru už bych opravdu nedal ani ránu. Geniální textový editor, umí všechno, co jsem kdy potřeboval, a asi ještě stokrát víc. V něm dělám všechny stránky, všechny kódy i programy, o stylech nemluvě (hlavně HTML, XML, JS, CSS, PHP), ale i píšu básničky a texty a je to můj výchozí editor pro ostatní aplikace, které použití externího editoru umožňují (třeba FTP klient).
  • Adobe Photoshop. Dá se snad bez fotošopy dělat nějaká grafika? (GIMPíci, mlčte. Vím své).
  • Adobe Illustrator. Geniální souputník na vektorovou grafiku. Ovšem z hlediska webdesignu, nemít Illustrator vyfutrovaný Photoshopem, to by bylo na vraždu. Antialiasing 1px čar je občas na zabití.
  • Safari. Teď už primární browser. Safari rulez, jak se řiká u nás na Moravě — ajci říká kdo chce co chce.
  • Sada ladicích browserů. MSIE 5.x/Mac, Opera/Mac, Firefox, Mozilla, Camino, Omniweb, Lynx + VirtualPC a v něm MSIE 5/Win, MSIE 6/Win, NN4 a Opera7. Jen málokdy podle nich nějak zásadně dolaďuju — většinou v nich funguje všechno, co předtím chodilo v Safari (ovšem pokud náhodou někdy ne, tak to už zase stojí za to). Ovšem Firefox/Mozilla je nezbytnost pro ladění Javascriptů.
  • FTP klient. Momentálně používám Transmit. Příjemný, jednoduchý, nedělá nic víc, než potřebuju. Ale tady na softwaru zas tolik nesejde — hlavně, když umí editovat texty v BBEditu a zase je ukládat na server. Co víc bych od FTP měl chtít?
  • Mail. Standardní mailový klient OSX/Panther. Zkusil jsem jich mnoho, na druhém místě v použitelnosti je kupodivu MS Entourage (kdysi Outlook Express) — ale nic lepšího než Mail.app jsem dosud nepotkal. Pravda, spoustu funkcí nemá, ale zato je příjemný a blbuvzdorný.
  • MS Office X. A-Must-Have. Mus je mus a i hnus je mus, když DOC s podklady je halt DOC a XLS je jeho prorok...
  • OSX/Panther. Quartz s antialiasingem, poloprůhledností a zoomovatelností všeho, PDF coby základní nativní formát, drag'n'drop všeho a všude, Exposé, nativní UNIXový terminál, Dock, Quicktime, ... — pardon. Omluva všem za jablečný spam. Každému jeho Poděbrady. Prosím nezmiňovat v komentářích.
  • Bloxxy. U mě tak typický případ — nenašel jsem vhodný software na tvorbu blogu, tak jsem si ho musel napsat sám. K obrazu svému. Juch.

A to je vše, čeho je mi nezbytno. Zbývá už jen kupa nikoli nezbytných, ale tak příjemných maličkostí — na prvním místě iTunes. Potichu pracovat neumím a nejen prací živ je člověk; nic lepšího na MP3 neznám. A potažmo i MPlayer. I videa jednomu semo tamo třeba.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (77)


Pondělí, 19. duben 2004

Epilepticky
17.56

Cross-time movies

vesjolyje kartinki STOP filmy o současnosti točené v budoucnosti a naopak STOP top20 & trash STOP

Update: Mimorzadnyje Kartinki Extra czisło dla Cyrila!

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (5)


Úterý, 13. duben 2004

Epilepticky
20.56

Vesjolyje Velikonocy (ex post)

Aneb "Vesjsolyje Kartinki a velikonoční pohlednice": Top20 a Bottom20. Tentokrát jsou kartinki asi tak vesjolyje, že někoho bohovsky vytočily.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (8)


Jen tak
18.10

Šmidra odstřelil Gumídka

Že by...?

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (9)


Webdesign
13.11

Změna stylu bez Javascriptu

Dostal jsem již poněkolikáté obdobný dotaz: "Jak změnit styl stránky, pokud není zapnutý Javascript? Některé prvky jsou skryté a zobrazují se pomocí JS, ale když JS není, nebyly by vůbec dostupné". V prvé řadě musím říct, že mě osobně velice potěšilo, že už i někteří začínající autoři uvažují tímto způsobem ("co když uživatel nemá stejné prostředky pro zobrazení stránky jako já?"). Nicméně ujasnit si, jak toho dosáhnout, není vždy úplně snadné.

Zásadním předpokladem totiž je uvědomit si, že k problému musíme přistupovat z úplně opačné strany. Pokud si totiž uvědomíme, že podobných "doplňků" stránky je vícero — dokonce bych řekl, že jich je hodně (skripty, obrázky, klientské obrázkové mapy, styly, Java, objekty atd.), a že není v našich silách všechno uhlídat, bude to paradoxně úleva a v lecčems nám to pomůže. Snáze si pak můžeme osvojit "přístup z druhého konce", který já sám zastávám poměrně striktně a používám ho na všech svých webech. Ten vychází ze základního předpokladu:

WWW stránku tvoří text a hypertexové odkazy. Všechny ostatní prvky jsou jen volitelná nadstavba a stránka musí být připravena fungovat bez nich.

A musím říct, že se mi toto paradigma zatím velmi oosvědčilo. Veškeré stránky totiž připravuji tak, aby fungovaly v té nejprostší podobě — v nejpitomějším prohlížeči, který umí jen zobrazit text a aktivovat odkazy (proto považuji prohlížeč Lynx, nebo nějaký jeho emulátor za tak užitečný nástroj). Tím mám zajištěno, že stránka bude fungovat všude — ať má uživatel exotický prohlížeč, ať má jakékoli barevné nastavení, používá vysoký kontrast nebo zvukový výstup, ať má zapnuté/vypnuté v prohlížeči jakékoli doplňky (obrázky, skripty, styly, plug-iny atd.).

Ve druhém kroku připravím statické styly. Tedy CSS takové, aby stránka fungovala sama o sobě, bez jakýchkoli dynamických nadstaveb (Javascript, Flash, Java atd.). Tím mám zajištěnu už nejen funkčnost, ale i požadovaný vzhled i v případě, že nefunguje/není dostatečně podporovaný Javascript či jiný doplněk (např. nedostatečná podpora DOM v některých browserech, příliš nízká verze Flash Playeru atd.).

A teprve ve třetím kroku připravím dodatečné styly pro případ, že se v prohlížeči požadované nadstavby použijí. Ovšem do stránky je přidávám až dodatečně, poté, co se (obvykle Javascriptem) ověří, že požadované technologie jsou podporovány, aktivní a v dostatečné kvalitě.

Příklad:

Typickým příkladem může být rozbalovací nabídka v navigaci. Je často tvořena dvoj- či víceúrovňovým seznamem, který je nastylován do podoby "rozklikávací" nabídky. Pokud je aktivní Javascript (a umí vše, co potřebuji), je dynamika nabídky ovládána skriptem: po kliknutí na položku zobrazí skryté položky submenu, po dalším kliknutí je třeba zase skryje.

Ovšem pokud Javascript není (v dostatečné kvalitě nebo vůbec) k dispozici, podnabídky skryté být nesmí, protože by se k nim uživatel nedostal. Ideálním řešením je proto poskytnout nabídku celou rozbalenou.

S ohledem na výše uvedené paradigma proto používám opačný postup. Nabídka bude ve výchozí podobě zobrazena rozbalená, a teprve po zjištění, že mám k dynamickému ovládání nabídky všechny potřebné prostředky, submenu skryji. Často se k tomu používá událost onload, která po načtení stránky spustí skript, ten projde všechny dotčené prvky a podle potřeby je skryje. To má ovšem nevýhodu v tom, že během načítání stránky (zvlášť načítá-li se dlouho) může být nabídka zobrazena rozbalená a pak najednou před očima uživatele zmizí.

Daleko jednodušší mi připadá použít skript a možnosti CSS hned v záhlaví stránky. Skript nejprve otestuje, zda funguje vše, co je potřeba a pak načte potřebný styl. Řekněme, že pro ovládání nabídky budu na prohlížeči požadovat podporu metody DOM document.getElementById() (což je nejčastější). Pak v záhlaví použiji např. skript:

<script type="text/javascript">
var jsOK = false;
if (document.getElementById) {
  jsOK = true;
  document.write('<link rel="stylesheet" href="js_only.css" type="text/css">');
  }
</script>

Zde jsem si ještě informaci o dostatečné podpoře Javascriptu uložil do proměnné jsOK, která se mi může později hodit (to je užitečné zejména v případech, kdy onen test na podporu potřebných technologií není tak triviální).

Ovšem v případě, kdy potřebuji "ošetřit" například jenom podporu ovládání dynamického menu a nějaký extra soubor CSS by byl zbytečný, můžu použít trošku "jednodušší" způsob. Místo načtení celého samostatného stylu do stránky pouze zapíšu nějaké pravidlo CSS. Řekněme třeba, že položky submenu, které se v javascriptové verzi mají skrýt, jsou označeny jako class="submenu". V základním CSS jsou zformátované jako viditelné ("rozbalené"). Ve skriptu v záhlaví pak doplním:

<script type="text/javascript">
var jsOK = false;
if (document.getElementById) {
  jsOK = true;
  document.write('<style type="text/css">.submenu{display:none}</style>');
  }
</script>

Tím zajistím, že pouze v případě, že je dostupný Javascript, je aktivní a podporuje potřebné funkce, nastaví se všem prvků třídy "submenu" hodnota display:none a nebudou se už od samého začátku zobrazovat.

Možností a různých variant je samozřejmě mnoho, ale chceme-li zachovat použitelnost stránky za všech okolností, princip zůstává vždy stejný.

P. S. Chtěl bych se ještě omluvit "wikimu", kterého jsem v e-mailu mírně balamutil. Měl jsem za to, že jeho nápad je úplně zcestný — ale jen proto, že jsem si jeho konstrukci automaticky představil zapsanou v těle dokumentu. Ovšem v hlavičce (v sekci <head> je to patrně také korektní postup:

<head>
...
<script type="text/javascript">
  ...
</script>
<noscript>
  <link rel="stylesheet" href="styl_bez_js.css" type="text/css">
</noscript>

Tato konstrukce funguje a je zřejmě korektní: uvedený styl se načte pouze v případě, že není Javascript dostupný. Jen bych řekl, že má nevýhodu v tom, že "ošetří" pouze případy, kdy Javascript není dostupný vůbec — ale v případech, kdy JS dostupný sice je, ale nepodporuje všechny potřebné funkce, toto řešení selže. Nicméně v jistých případech může být dostatečné.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (16)


Webdesign
12.07

MS v hokeji 2004 tečka CZ

Hokej mě nezajímá a bláboly jako "celonárodní sportovní svátek" apod. mě celkem inertně míjejí. Leč jako webmaster potřebuji na web nějaké logo hokejového Mistrovství světa, tak jsem na oficiální stránky MS2004 musel zabrousit. Pěkný obrázek si ta naše hokejová velmoc ve světě dělá, móc pěkný...

Raději nekomentuju technické provedení (i když aspoň stránka, na niž vede odkaz "týmy" z menu, za zmínku stojí; i to, že titulek úplně všech stránek na webu je "MS 2004" — včetně stránek anglických). Raději zcela pominu i kvalitu všech anglických textů — na to nemám gebýry a třeba se pletu... Ovšem to, že všechny použité obrázky jsou — budu eufemicky slušný — ošklivé, je přinejmenším politováníhodné. To, že záhlaví stránky tvoří ten vůbec nejohavnější JPG v nízké kvalitě, je už ostuda. Že záhlaví stránek v anglické verzi tvoří stejný JPG s českým textem, je ostuda do nebe volající (žádný "World Championship", ale "majstrouvtstvt-shit-stvaj svitej"; slovo "hockey" aby jeden na stránce pohledal). A že na celém webu nenajdete ani žbl propagačních materiálů (ke stažení logo šampionátu, maskot, fotografie hal a okolí, mapy atd.), to už ani není ostuda. To je prostě světový trapas.

A udělala nám ho IDC Softwarehouse, s. r. o. Při pohledu na jejich stránky je každému hned jasné, že prostě jen odvedli práci, které jsou jedině schopni — nedokážu ale pochopit, kdo a jak si dokázal na takhle důležitý web vybrat tak neschopného dodavatele... A odkaz na jejich (stejně otřesný a mluvíme-jen-česky) e-shop na úvodní stránce MS v hokeji je trapas na druhou.

Update: V posledních dnech byly zmíněné stránky výrazně přepracovány a nutno podotknout, že směrem k lepšímu (i když k dokonalosti mají stále ještě daleko).

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (47)


Jen tak
11.18

Drahé kuře

Vážně by mě zajímalo, kolik stála několikaměsíční propagační kampaň, příprava a výroba všech monstr-hyper-mega show, promo- a jinak souvisejících akcí, kostýmy "kuřat", náklady na vysílání a vůbec vše ostatní v rámci letošní "benefice" Pomozte dětem. Ale fakt je možné, že by celý ten tyjátr stál méně než necelých pět milionů, které se nakonec na pomoc dětem vybraly?

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (10)


Úterý, 6. duben 2004

Jen tak
11.53

Dole Místo nahoře

Na ČT řádí zhoubný virus. Napadá nové seriály a je velmi agresivní. Zákeřně útočí na scénáře a působí, že všechny pečlivě připravené a vyvážené dramatické konstrukce schváleného díla přes noc prudce hypertrofují, zhoubně bují a odpoutávají od reality. Výsledky dramaturgické práce jsou v okamžiku rozežrány napadrť a nespoutané oblouky dramatu se rozpínají na všechny strany, pučí nezávisle na sobě a zběsile se splétají v obrovský nepřehledný chuchvalec. Kromě toho se projevuje také řada vedlejších příznaků: virem jsou napadáni i sami tvůrci a protagonisté, i nejzkušenější herci se pohybují, mluví a jednají jako užhorodští ochotníci; jinak výborným skladatelům se křečovitě kroutí prsty a lezou z nich laciné popěvky; zvukaři hluchnou a hromadně jim odcházejí DSP mašinky obvykle zajišťující, aby zvuky odpovídaly reálnému prostředí.

První příznaky se objevovaly již už několika seriálů z poslední doby, epidemie ale naplno propukla na pokračování Nemocnice na kraji města. A zatím poslední seriál ČT, Místo nahoře, je už chorobou prolezlý až do morku. Do scénáře se slezly všechny ulítlé a nějak šáhlé charaktery z celé země a nakumulovaly se na kilometru čtverečním satelitního městečka (které se objevně jmenuje Satelit). Aby toho náhodou nebylo málo, zauzlovaly se všechny do neskutečně ufonských situací a vztahy provázaly do tak neuvěřitelného klubka, že věřit tomu může snad jen nějaký jiný ufon.

  • Rodina A, údržbář a laboratorní technička a dvě dcery (asi 12 let od sebe), si pořídí dům za několik milionů (!) —— Právě se nastěhovali. Je půl desáté ráno a už mají skoro vybaleno a dorozestavují nábytek.
  • Nastěhovávají se i manželé B (oba novináři). I když všichni sousedé bydlí kolem již delší dobu, A i B se stěhují v ten samý den. —— B si naložili nábytek a stěhují se do domu, aniž jej někdy předtím aspoň viděli (to ale zřejmě běžně dělají všichni — teprve po nastěhování překvapeně zkoumají, kde se to vlastně ocitli a obdivují, co to mají za dům). —— Satelitní městečko je stranou civilizace, ale rodina A před nastěhováním prodá auto. Jak je to v místě s dopravou, zjišťují až dodatečně.
  • Manželé B zjišťují, že koupili od podvodné stavební firmy ten samý dům jako rodina A. —— Pan B jede shánět majitele stavební firmy. Večer zjistí, že už je v base.
  • Všechny paničky zbohatlíků v sousedství jsou celý den doma, chodí v kožiších a celý den si telefonují bezdrátovými (!) telefony. —— Zrovna v den nastěhování se u sousedů pořádá seznamovací večírek. Militantní křídlo nejzbohatlejších paniček pořádá vlastní trucpárty. —— Na večírku se představí další ufouni — tedy kromě třeskutě rozšafné Vilmy Já-Si-Vždycky-Chtěla-Zahrát-Sympaťačku Cibulkové. V nejlepším se na patře objeví otec hostitele — má Alzheimera jak prase, před lidmi ho schovávají, ale je v nažehleném obleku a ptá se, jestli už přišla pošta...
  • Starší dcera A hned v den nastěhování jede do školy. —— Ve třídě je učitelkou přinucena, aby před tabulí spáchala entrée a pak odpovídala na otázky nových spolužáků (třídní skautka: "Děláš nějaký sport?" — "Aerobik."; třídní gringo: "Už jsi měla kocovinu?", "Měla."; třídní Mrcha-Blondýna: "Už jsi měla kluka?" ("Měla. A ty?" — "Dnes ještě ne." — Smích); učitelka s klidem: "Tak to už stačilo. Posaď se."
  • Další soused, pan C je bohatec-manager, který skupuje a prodává firmy. Jeho syn chodí do stejné třídy jako dcera A (a taky Mrcha-Blondýna) a hned se skamarádí. Je ve čtvrťáku gymnázia, ale už má vlastní bourák (má osmnáct?).
  • Pan A hned dopoledne po nastěhování jede do blízké textilky, kde má slíbené místo údržbáře (autobusy nejezdí, auto prodali, takže jede v obleku na korbě náklaďáku). Teprve na místě zjistí, že místo nebylo jisté a když ho dostane, tak jen s polovičním platem (jelikož ten poloviční plat má být pořád ještě reálný, plyne z toho, že musel mít slíbeno aspoň nějakých 12 tisíc — což je na místo údržbáře ve venkovské textilce skutečně lákavé). —— S polovičním platem už nebude mít rodina ani na splátky hypotéky (jak tu hypotéku dostali a jak chtěli se dvěma dětmi žít z méně než poloviny údržbářského platu, je záhadou). Paní A to bere s ledovým klidem jako židovská matka a místo hysterického výstupu hned nabízí řešení, jak finanční situaci zvládnout (mají třeba peníze za to auto, že).
  • Pan C jede ve stejný den také do textilky, kterou chce koupit. O koupi jedná s ředitelkou (!) —— Protože to je švihák a Tomáš Hanák k tomu, po večerech spí se spolužačkou svého syna — pochopitelně Mrchou-Blondýnou.
  • a tak dále...

Ve druhém díle se patrně můžeme těšit na nějaké překvapivé rozuzlení situace "A a B koupili stejný dům, přičemž A mají kde bydlet, ale nemají na splátky, kdežto B mají stálý příjem, ale zase nemají kde bydlet". A také se nám jistě dostane odhalení, která že z představených paniček je vlastně paní C.

Když to srovnám s v podstatě podobným dílem na TV Prima Rodinná pouta (taky český seriál z českého prostředí, taky jsou tam všichni třeskutě bohatí, nebo třeskutě na mizině), tak všechny body jdou ve prospěch Primy. Jejich seriál je natočen skutečně profesionálně (jen porovnejte ten zvuk!), scénář je podstatně uvěřitelnější a dramaturgicky o dvě třídy lépe zvládnutý — a aspoň si na nic nehraje. Místo nahoře je ale zábava pro hodně silné nervy — ovšem pokud se to bere jako parodie, dá se u toho bohovsky zabávať.

P. S.: Zapomněl jsem: režie, zdá se, viru odolala. Karel Smyczek je fakt dobrý režisér, takže nevypustil až takovou zrůdu (jakou by jistě dokázal stvořit z téhož materiálu třeba Hynek Bočan) a i dialogy se snaží držet aspoň trochu životné. Ale při vší úctě — dobrá režie není všespasitelná...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (61)


Pondělí, 5. duben 2004

Epilepticky
18.45

Vesjolyje Kartinki: Budoucí osudy slavných

Top20 a Hvězdná pjechota. A na příště se chystají Velikonoční pohlednice...

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (3)


Pátek, 2. duben 2004

Čeština
15.30

Pleonasmy na tento den

Jen stručně, co jsem potkal během posledních 24 hodin:

  • ... musel být hospitalizován v nemocnici... (Deník v 19.00, TV Prima)
  • ... nejoptimálnější varianta... (jakási mluvící hlava kdesi v rádiu)
  • ... nemůže zreznout ani zkorodovat... (teleshopping Ultimate Chopper, ČT 1)
  • ... dvacetileté výročí ... (už ani nevím kde)
  • ... návrh designu... (vím přesně kde, ale nechci být impertinentní hnidopich — ale takových je spousta)
  • škoda, že jsem takový sklerotik — přinejmenším dva další jsem zapomněl a zaboha si nemůžu...

Těm, co stále nechápou, co to je pleonasmus, si dovolím připomenout, že "hospitalizovat" znamená "umístit/převézt (někoho) do nemocnice"; "korodovat" je česky "reznout"; "optimální" je "nejlepší možný" a těžko může být něco "optimálnější" než "nejlepší možné", o "nejoptimálnějším" nemluvě; buď je "dvacetiletí", nebo "dvacáté výročí", obojí dohromady je zbytečné; a konečně, "design" je "návrh". Co je to "návrh designu", netuším.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (76)


Jen tak
00.30

Plošné poplatky jsou pokrytecké, ale správné

Jsem pravicový ultraliberál, jak o mě někteří již vědí. Přesto ale existuje jeden levicový krok, se kterým nejenže souhlasím, ale považoval jsem ho za nejlepší dostupné řešení ještě než se stal realitou: plošné poplatky za veřejnoprávní média.

Jaj, to bude řežba, už to vidím. Tábory jsou nesmiřitelné, výroky těch, co televizi & rádio nemají, nikdy neměli a nikdy mít nebudou, už tu taky houfně padaly a znám je nazpaměť — přesto si pořád myslím, že plošné mediální poplatky jsou dobré řešení.

Jsem přesvědčen, že média veřejné služby poskytují ze zákona a nenahraditelně veřejné služby, za které musíme platit. Pokud je někdo nechce využívat, je to jeho věc — nicméně celá řada těchto služeb se každého týká, ať chce, nebo nechce:

  • veřejnoprávní média musí povinně poskytovat určité informace, navigovat občany v mezních situacích a v řadě případů jsou (i zákonem) považována za primární/jediný zdroj informací občana (např. evakuační balíček musí obsahovat rozhlasový přijímač).
  • ČT není jen stroj na zábavu a nudné dokumenty. Také je to největší producentské centrum v naší zemi, bez nějž nemůže vzniknout většina našeho kuturního dědictví (týká převážně kinematografie). Jistě, Kavky a jejich kvalitně vybavená studia, fundusy a depozitáře se taky můžou zavřít a pronajmout/prodat komerčním subjektům — ale pro příklad toho, kam to vede, se stačí zaskočit podívat přes Vltavu na Barrandov...
  • veřejnoprávní média připravují a vysílají pořady pro minority. Pokud někdo příslušníkem minority není, jednou být může a podobné pořady ocení (pořady pro neslyšící, zdravotně postižené, benefiční pořady ve prospěch nadací atd.) — ale i pokud ne, je to prostě jedna ze základních státu, kvůli kterým vlastně existuje a kvůli nimž si ho platíme. Říká se tomu sociální solidarita (a to znovu připomínám, že jsem ultraliberál).

Prostě pokud jsme se rozhodli, že budeme mít veřejnoprávní média, připadá mi košer, že na ně budou přispívat všichni. Upřímně — mně by se nejvíce líbilo, kdyby ČT a ČRo byly příspěvkové organizace placené rovnou z rozpočtu, protože ve výsledku je to úplně to samé (stát zákonem nařizuje mediální poplatek, stát jej od občanů povinně vybírá a stát jej cílovým organizacím předává), jen by to aspoň nebylo tak pokrytecky zakamuflované. Politické nátlaky? A copak se teď výše poplatků taky nestanovuje zákonem v parlamentu? Copak televize už dávno není politikum? Být rozpočet ČT/ČRo mandatorním výdajem rozpočtu s povinnou valorizací podle inflace (nebo vazbou na minimální mzdu apod.), jaký by byl rozdíl? Jen by to bylo upřímnější.

Nemluvím ovšem o přikomerčnělých srágorách, kterými nás ČT občas cpe — to je jiná věc. Osobně bych raději na obrazovce (ne)viděl další Klíč, Barvy života a Festival dechovek, než jednu Hodinu pravdy — ale to už je jiná písnička. Raději bych snesl dvakrát víc klasické reklamy namísto stále bobtnajících teleshoppingů (americkou kozozubou tetu juchající nad fantastickým megavýkonem ultimejčopru už nemůžu ani vidět a za Kosmodisk bych střílel). Ale to je už úplně mimo mísu.

Mně prostě plošné placení za službu veřejnoprávních médií připadá dobré (zvlášť když je požadováno za domácnost, nikoli za osobu) — ať si všichni ti nemajitelé televizorů říkají, co chtějí (a pouští si přitom z DivXu Pupendo vzniklé za peníze ČT)... Ale to celé je jen můj názor, s nímž jistě spousta lidí nemusí (a taky že nebude) souhlasit. A já vám to neberu.

Vložil Petr Staníček - Trvalý odkaz - Komentáře (63)


Archiv tohoto zápisníku


 RSS 0.9x  Export  RDF  Export  RSS 0.9x  Komentáře  TXT  Komentáře  XHTML 1.0  Validate  W3C  CSS 2.1  Em-web  Resizable  W4D  90% dogmatic

Vygenerováno: 2005-05-10, 11:43 CET