Kdo chce psa bít, presumpci viny si najde [příspěvek v archivu]

„Jen slepý může Čunka považovat za čistého,“ tvrdí ve své sloupku v Týdnu komentátor Martin Fendrych. Já mám oči zaplaťbůh zatím poměrně v pořádku a myslím si po svém, bez ohledu na názor jednoho komentátora, který se notabene svým odporem k tomu vsetínskému politikovi nijak netají. Já jsem pana Čunka za ručičku nevodil, informací mám málo a můj osobní postoj k němu je poměrně irelevantní – nemám ho ani rád, ani nerad, je mi upřímně ukradený. Ale nemám důvod pochybovat o závěrech těch, kteří informací mají dostatek a mají právo (a povinnost) posuzovat, zda se dopustil něčeho nezákonného. Všichni tito lidé a úřady již poněkolikáté dospěli k názoru, že dotyčný nic nezákonného nespáchal. Tím to pro mě hasne, tečka.

Ne ale pro pana Fendrycha. Hudrá a brble, on ten Čunek je přece tak divnej, určitě musel něco špatného udělat, ať si soudy i prokurátoři tvrdí třeba nastokrát, že ne. Pan Fendrych je v tomhle Čech jak poleno: oni jsou prostě verbež, ať si kdo chce co chce říká, já vím své a basta. Pokud tedy ví něco víc, proč tedy jako řádný občan nepodá další trestní oznámení? Nebo nepředloží státnímu zastupitelství další důkaz, který by jeho tvrzení podpořil? I toto. Jen hudrat a brblat – stejně jako Zelení. Péťu, Mirka a Bořka jo, ale Jirku tady prostě nechceme, ne-e, nebudeme si s ním hrát a jestli vkročí na naše hřiště, tak to my teda půjdem domů, mué.

Předloží mi ale konečně nějaký důvod, proč by Čunek neměl být ve vládě? Co tedy provedl? Já do toho nevidím a ti zodpovědní, co do toho vidí, tvrdí, že neudělal nic. Pokud jim věřím, jsem podle Fendrycha slepý. Čunek je nadále předsedou vládní strany a ta jej do vlády nominovala znovu. Karel Schwarzenberg jako diplomat překousne jednání s Kaddáfím, ale s Čunkem ve vládě nebude? Jestli trvají na nesoudnosti soudů a prokurvenosti prokurátorů, proč nejednají a jen planě hudrají a brblají? Pokud soudní moc někoho prohlásí za nevinného, je nevinný, to by mělo platit v každé civilizované zemi. Ne tak u nás. Po svých nedávných zkušenostech už si zatraceně dávám pozor na rozlišování mezi obviněn a vinen. Pro spoustu lidí u nás je ale vinen každý, kdo je obviněn, to je velmi české.

Čunek byl obviněn, ale není vinen a má na to razítko. Chce-li to někdo zpochybnit, prosím. Ale dokud někdo neprokáže opak, nic neudělal a všechny šprajcy Zelených a Fendrychů budou působit jen jako osobní zášť a neschopnost pracovně jednat s někým, kdo dotyčnému osobně nevyhovuje. Což je totální selhání jak v případě politika, tak i komentátora.

Petr Staníček, 12. 12. 2007 v 13.43 • Rubrika: VšeobecnéKomentáře: 36

36 komentářů k článku »Kdo chce psa bít, presumpci viny si najde«

[1] Vložil(a): dgx 12. 12. 2007 v 13.59

Jak to vůbec tehdy dopadlo? Obviněn, odsouzen, odseděn a zproštěň bez omluvy?

[2] Vložil(a): Pixy 12. 12. 2007 v 14.16

[1] Zproštěn bez omluvy. A vysouzený ušlý příjem a náklady ve výši pod 100 %, o nějaké kompenzaci ani nechat zdát. Prodělal na té srandě asi 20 tisíc. Nějaká omluva? Heh.

[3] Vložil(a): dgx 12. 12. 2007 v 14.32

[2] …a na vesnici se na něj dívaj skrze prsty, protože sice jsou nevinej, ale to vědí, ten stín podezření zůstal…

[4] Vložil(a): Merencin 12. 12. 2007 v 14.45

Čunka neřeším, nemám informace. Pravdou je, že stíhání bylo několikrát zastaveno, tudíž dle práva byl vše ok.

Co se mne ale dotýká, jsou narážky na češství, resp. čecháčkovství. Opravdu něco takového existuje? Jsi pak Čech, když máš jiný názor? A jsem Čechem, když to vidím podobně?

Co s tím, Sally? ;-)

[5] Vložil(a): Hellish 12. 12. 2007 v 14.46

[3] Slovy klasika:
… a i když se nic nenašlo a Svoboda je čistej
lepší na něj dávat pozor, kdo si má bejt jistej …

[6] Vložil(a): Arthur Dent 12. 12. 2007 v 15.21

[4] Nemýlím-li se, směřuje to k neúprosnému logickému řetězci, na jehož konci je variace na známou větu, tentokrát v podobě „… jsi stále Čech, i kdybys stokrát řekl, že s nimi nechceš mít nic společného!“

(V literatuře popisováno jako „Odejít nelze, i když odejdeš, budeš stále patřit k nám…“)

[7] Vložil(a): Merencin 12. 12. 2007 v 15.27

[6] :o) Pravdu díte, Arthure. Zbývá se jen snažit, aby to č na začátku bylo velké → příslušnost k národu, ne diagnóza.

[8] Vložil(a): jumbo 12. 12. 2007 v 16.08

Aniž bych chtěl vyvozovat jakýkoliv závěr z čehokoliv (informací nemám o nic víc, než je napsáno v článku a co sem tam někde zaslechnu), ale:
Nepřipomíná to tak trochu Jistě, pane ministře? Ať už se seriál zdá jakkoliv absurdní, myslím, že spousta gegů stojí za zamyšlení.

Chci říct: Nemůže to být všechno (i u nás :) ) zkorumpované?

[9] Vložil(a): rADo 12. 12. 2007 v 16.14

[6] například já nejsem Čech, já jsem Hulán ;-)

Ale k tématu, někoho pošpinit či křivě obvinit je velice jednoduché, je to týdny na titulních stranách novin, ve zprávách, a případná omluva se otiskne jen malým písmem na straně 22 dole, mezi inzeráty na slevu ponožek v Hypernově.

Na realitě vůbec nakonec nezáleží, špína už jednou ulpěla, a dotyčný má prostě „smůlu“. Bezmocci (většina Čechů) se na stranu 22 novin nikdy nedostanou, a i kdyby ano, zastávají názor „na každém šprochu pravdy trochu“, plus mají radost z toho, že někdo se má blbě. Oni se také cítí, že se mají blbě, a proto kvitují s povděkem, že „v tom nejsou samotní“. Prostě klasická česká závist, nenávist a tupost.

[10] Vložil(a): Flexa 12. 12. 2007 v 16.29

Nejlépe svázat ruce, nohy a nacpat do pytle, který pro jistotu taky pořádně zavázat – pak hodit do vody a čekat jestli vyplave… dál to znáte…

Nebo je ten postup nějak odlišný?

[11] Vložil(a): peCan 12. 12. 2007 v 17.02

[9] Plně s tebou souhlasím.

Mocná média vytvořila krásný obraz → Čunek je „bohatý“ křesťan a navíc zloděj, co může být horšího? ;-). A že ho sprostili obžalování?! No jóó, pán ministr si to uměl zajistit.

Z takového obrazu, kterým nás některé média masírují dnes a denně ho nevysvobodí ani 1000 PR článků;-)

Ať je pravda jaká je (bral nebo ne), má o reputaci do smrti postaráno.

[12] Vložil(a): Arthur Dent 12. 12. 2007 v 17.53

Pardon, nějak se mi scukla ta chyba v [11] s diskusí u mne a vzpomněl jsem si na Cimrmany:

  • „Hlaváčku, klidně mu tykejte… Víte koho máte před sebou? Sprostého vraha!“
  • „No dovolte…?“
  • „No, přinejlepším sprostého podezřelého…“

[13] Vložil(a): dsm 12. 12. 2007 v 18.56

O vinně/nevinně rozhoduje pouze soud. V případě pana Čunka se bohužel žádný soud nekonal, což spolu s vyloženě trapnými výmluvami pana Čunka nutí každého normálního člověka k pochybám…

Kdyby došlo k soudu a byl osvobozen, dobrá. Ale takhle když se stíhání zastaví se slovy „nic se nestalo“, tak to mně osobně smrdí… Nicméně i mně je pan Čunek naprosto ukradený.

[14] Vložil(a): sbinko 12. 12. 2007 v 18.58

Zrovna v tomhle případě bych přál panu Čunkovi (je-li skutečně nevinen) osvobozující rozsudek nezávislého soudu. Vadí mi, že případ byl zastaven v pro veřejnost dost neprůhledném řízení státního zástupce doprovázeném tolika kotrmelci. Přál bych mu ten soud už jenom proto, že by jeho verdikt měl pro veřejnost skutečnou váhu (možná jsem idealista) a skutečně by měl potom humbuku šanci ho očistit.

Sledoval jsem jedním dechem vystoupení pana Uzunoglu a líbilo se mi jak při své nevině sveřepě trval na projednávání u soudu, který ho po 13 letech a víc než 30ti měsících zcela osvobodil. Z jeho vyprávění, ale i z vlastní zkušenosti musím bohužel říct, že konání státního zástupce pro mě jako veřejnost není tak věrohodné jako výrok soudu.

Druhým faktem je, že p. Čunek v rámci celé kauzy nepůsobil zrovna důvěryhodně, v zásadě nevysvětlil přijatelně nic (chápu, že vzhledem k presumpci neviny nemusel) a to je něco proč druhou stranou mince je ztráta jeho kreditu. Na druhou stranu – co je to proti tomu co předvedl Stanislav Gross.......... Úplná prkotina..

[15] Vložil(a): Marty 12. 12. 2007 v 19.01

Možná si budete říkat, že je to off-topic, ale čím déle tak z povzdálí pozoruji politickou scénu, tím si připadám více a více paranoidní, protože hledám za každou věcí nějaký důvod, proč to dotyčný dělal (mediální zviditelnění, osobní prospěch,…). Nakonec se člověk chtě nechtě dostane k tomu, že si vybere něco „absolutního“, něco, čemu prostě věřit bude nebo chce.. Pixy si vybral soudy.. já něvěřím ani jim (hlavně co se týče politických záležitostí)
Je smutné, že člověk nemůže věřit ničemu, spousta médií je prolhaná a bulvární.. Jediný typ důkazu, kterému člověk může věřit, je matematický :-)

[16] Vložil(a): Arthur Dent 12. 12. 2007 v 19.10

[13] Omyl. Soud rozhoduje o vině. O nevině nelze rozhodnout, proto je automaticky předpokládána (presumpce neviny), nebyla-li prokázána vina.

Trestní oznámení může učinit kdekdo na kdekoho. Dotyčný pak bude vyšetřován, ať bylo oznámení oprávněné nebo z prstu vycucané. Vaší logikou vzato by „na tom něco smrdělo“.

[17] Vložil(a): sbinko 12. 12. 2007 v 19.12

Jenom bych opravil DSM soud nerozhoduje o tom zda je dotyčný nevinný – to je předpokládáno předem, rozhoduje o tom zda je obžalovaný vinen a dokonce v případě pochybností je povinnen přiklonit se na stranu obžalovaného. A k soudu nedošlo (v tom je zavádějící slůvko „soudy“ v článku), státní zástupce vše 2× zastavil (záleželo na jeho právním názoru, jiný zástupce ho měl zase jiný a rozhodoval by soud) takže dle práva je pan Čunek nevinný.
Samozřejmě souhlasím s tím, že všechno co se stalo vyvolává další a další otázky, které nikdo nezodpovídá a p. Čunek logicky ztrácí kredit.

Proč třeba nemůžeme žít ve státě, kde pravicový premiér na otázku jak nabyl svůj vůz do druhého dne neukáže kupní smlouvu a výpis z účtu o provedené transakci? Atd. atd. atd. – to je ta pachuť, která z toho všeho zůstává..

[18] Vložil(a): rADo 12. 12. 2007 v 19.36

[13] obvinit tě může anonym, že kradeš malým dětem žvýkačky, ale pouze policejní vyšetřování a následně státní zástupce může rozhodnout, že na tom obvinění něco je/není, a poslat to dál, stane se z tebe obžalovaný. A z obžalovaného se následně stane rozhodnutím soudu buď odsouzený (ať už podmíněně či nepodmíněně), nebo nevinný.

V případě Čunka to zůstalo v té první fázi, je tedy zcela čistý. Byl obviněn křivě.

Jiná věc je, že běžný Franta toto nerozlišuje, jak někdo napíše o Pepovi v novinách „Je to homosexuál!“, tak už Frantovi nikdo nikdy nevysvětlí, že Pepa opravdu nemá denně odřený zadek… Psalo se to v novinách, je to pravda! Noticka v novinách po měsíci „vyšetřování“ na zmíněné straně 22 ve znění „Omlouváme se Pepovi, zmínka o tom, že je homosexuál se nezakládá na pravdě“ už nikoho nezajímá. Jednou se o tom psalo v novinách, něco na tom bude..

Nebo ne?

To, že si nějaký anonymní člověk či uražená nebo závistivá sekretářka něco vymyslí, někoho křivě obviní, a druhému touto pomluvou či křivým obviněním uškodí je dokonce trestný čin, bohužel v praxi ne zrovna snadno vymahatalný. Špína ulpí navždy na tom křivě obviněném, ne na té zasrané sekretářce…

[19] Vložil(a): braggart 12. 12. 2007 v 19.53

Já mysím, že nejde ani tak o vinu, ale o to, jak samotný Čunek k obviněním své osoby přistupuje. Něco řekne, a za dva týdny doloží jakési důkazy, které jsou s tím co řekl v rozporu (sežene věrohodnější důkazy). Já to až tak teda nesleduju, ale viděl a slyšel jsem na vlastní uši, jak tvrdil Moravcovi v nedělní debatě, že nějaké sociální dávky dostal v rámci přídavků na děti a že o nich ani nevěděl. To je prostě lež. Moje žena byla v té době taky na mateřské a vím, že o každou dávku se žádá zvlášť na extra formuláři, který musíte podepsat. Takže jestli Čunek tvrdí, že o těch dávkách nevěděl, tak prostě a jednoduše lže a člověk, který lže, nemá prostě ve vládě co dělat, ať už je soudně jakkoli čistý. Člen vlády by měl čistý nejen soudně, ale i morálně a to Čunek dle mého názoru není…

[20] Vložil(a): Vita Kubanek 12. 12. 2007 v 21.07

[19] Praxe v té době byla opravdu taková, že stačí zažádat o jednu dávku a dostanete i jiné, na které máte nárok (pokud je již nepobíráte). Tuším, že jsem to četl na Aktuálně, ale nejsem schopen to dohledat (zpravodajské servery obecně mají tragické vyhledávání).

Je někdo morálně vinen, protože vy jste to určil? Vy jste četl soudní spis? Co když žádost o dávky vyplňovala manželka a on to opravdu neřešil? Dokážete vyjmenovat alespoň 2 případy, kdy si protiřečí?

[21] Vložil(a): Arthur Dent 12. 12. 2007 v 21.14

Co dodat k právnímu povědomí, které si plete názor na vinu s potvrzením viny? Snad jen klasiku:

Thurber: „Každý, o kom se ty nebo tvá žena domníváte, že je nepřítel, musí být shledán vinným a neprodleně vyhoštěn ze země“

Hašek: U nás před léty v Budějovicích probodli na trhu v nějaké takové malé hádce jednoho obchodníka s dobytkem, nějakého Břetislava Ludvíka. Ten měl syna Bohuslava, a kam přišel prodávat prasata, nikdo od něho nic nekoupil a každý říkal: ,To je syn toho probodnutýho, to bude asi také pěknej lump: Musel skočit v Krumlově z toho mostu do Vltavy a museli ho vytáhnout, museli ho křísit, museli z něho pumpovat vodu a von jim musel skonat v náručí lékaře, když mu dal nějakou injekci.

[22] Vložil(a): dgx 13. 12. 2007 v 7.18

Jenže proč by měli lidé rozhodutí soudu brát vážně?

Už tím, že je soudní systém vícestupňový, tak vlastně předpokládá svou omylnost. To je samozřejmě naprosto v pořádku. Ale pokud jeden soud rozhodne, že Mlynář je vinen a napaří mu 5,5 roku a jiný soud na základě týchž důkazů (!) rozhodne o nevině, tak se ptám: je Mlynář vinen? Skutečně závisí názor jen na chronologickém pořadí procesů?

Věrohodnost soudů nabourávají také opakující se případy, které soudy tradičně neumí řešit. Každý přisluhovač minulého režimu ví, že si jen stačí na soud přijít pro potvrzení o bezúhoně, a je hned „čistý“.

Také pomalu není dne, abych se ve zprávách nedoslech o novém pochybení soudců. Ten chlastá, ten zpronevěřil prachy, ten má v počítači dětskou pornografii, tamten se jmenuje Berka a má gang, no a skoro všichni soudí dál…

[23] Vložil(a): sbinko 13. 12. 2007 v 10.15

4 DGX: Nemusíme věřit jednotlivým soudcům, ale musíme věřit celé soudní soustavě a musíme se do toho nutit. Nebudeme-li věřit, můžeme to jako stát zabalit. Právě Mlynářův případ je perfektní příklad, že to funguje. Otázkou zůstává nakolik jsou soudy schopny vypořádat se s jednotlivci jako je soudkyně Slepičková.
Druhá věc je zmíněné právní podvědomí – alespoň máme námět co učit naše děti. Každé dítě opouštějící základní školu nedejbože střední by mělo vědět, že je rozdíl mezi obviněním, obžalováním a odsouzením a že ten rozdíl je poměrně hodně zásadní.

Ale právě kauza Čunek, ale i Uzunoglu ukazuje, že nejhorší je to co se děje na úrovni státních zástupců. To je jednání často velmi neprůhledné, obtížně napadnutelné, jednostranné a závislé na jednom jediném člověku a jeho právnímu názoru. Co si má o panu Čunkovi myslet člověk, když ví, že jeden státní zástupce ho chtěl poslat před soud, druhý ho vidí jako nevinného? V téhle fázi bylo v jeho zájmu aby se to vymanilo z neprůhledného vyšetřování s dohledem st. zástupce a co nejrychleji se to dostalo před soud.
Správný postup ovšem byl, že celé vyšetřování mělo být okamžitě zastaveno v okamžiku, kdy se provalilo, že vyšetřovatel se přes soukromé maily domlouval s korunní svědkyní (RaDo to vystihl správně) na její výpovědi.

[24] Vložil(a): MartinV 13. 12. 2007 v 11.38

Čunek je osvobozen, ale jeho vystupování a zdůvodňování okolnosti co a jak se stalo vypadalo, že dost mlží a mění prohlášení podle potřeby. Ale to dělají všichni politici bez rozdílu viz. premier a auto.
A jestli soudy rozhodují pro každého stejně je asi taky na dlouhou debatu viz třeba rozhodnutí o dluhu firmy Čepro a naprosto směšné zdůvodnění neplacení dluhu firmě Venturon

[25] Vložil(a): Pixy 13. 12. 2007 v 11.45

[23] Ano, věřit a nutit se do toho, jinak jdeme do kytek. Díky, to je přesně ono, líp bych to neřekl.

ad Mlynář: to byl skutečně markantní přešlap a ta soudkyně Slepičková byla prostě natolik mimo, že to věděl prakticky každý a všichni byli natolik přesvěčeni, že po odvolání bude Mlynář osvobozen, že ten rozsudek nikdo nebral jako danou věc.

Ale jedna důležitá poznámka: musíme soudům věřit potvrzení neviny. O potvrzení viny už můžeme pochybovat, justiční omyly se prostě dějí, můžeme právě kvůli tomu bránit použití trestu smrti. Ale je to rozhodně nesymetrické: platí totiž presumpce neviny, nikoli naopak. Takže platí (a musí platit): pokud prokurátor/soud shledá někoho nevinným, je nevinný. Pokud ho soud shledá vinným, je potenciálně vinen, ale nemusí to tak být stoprocentně. Strana neviny je v silné převaze a je to tak správně – protože ostatní varianty vedou do pekel.

(A čistě mimochodem, co se týče mého soukromého názoru na Čunkovy kauzy, tak mě jeho vysvětlení znějí věrohodněji než kterékoli z obvinění. On je magor, velmi nestandardní pošuk a nediplomatický netaktik, ale takový blázen, aby třeba bral úplatky tak obskurními a sebeusvědčujícími způsoby, podle mě není. Ale můj osobní názor je naprosto irelevantní.)

[26] Vložil(a): dgx 13. 12. 2007 v 13.11

[25]

„věřit a nutit se do toho“ vs. „soudkyně byla prostě natolik mimo, že to věděl prakticky každý“.

„pokud prokurátor/soud shledá někoho nevinným, je nevinný“ vs „Senátor Mejstřík předložil novinářům dobový písemný závazek Vojtěcha Filipa ke spolupráci se Státní bezpečností … soud v roce 1993 potvrdil jeho nevinu … předseda KSČM tvrdí, že pro totalitní tajnou policii nepracoval, odvolává se přitom na rozhodnutí soudu“ (http://www.lidovky.cz/…ln_domov.asp?…)

Problém je, že ty obecně správné postoje dostávají na frak v konkrétních případech :-(

[27] Vložil(a): dgx 13. 12. 2007 v 13.15

v tom prvním srovnání mi vypadlo: vs. „nemám důvod pochybovat o závěrech těch, kteří informací mají dostatek a mají právo (a povinnost) posuzovat, zda se dopustil něčeho nezákonného“

Nesnažím se Pixy zpochybňovat tvé postoje a zcela souhlasím s [23]. Ale na druhou stranu naprosto chápu, že rozhodnutí soudu, ať už odsuzující nebo zprošťujícící, nemá v mnoha konkrétních případech pro některé lidi váhu.

[28] Vložil(a): sbinko 13. 12. 2007 v 13.28

DGX – Jenže to byla jedna soudkyně nad kterou sedí ještě několik instancí a ty mohou opravit její zcela chybný verdikt a to se také stalo. To že soudkyně Slepičková je uplně mimo je jiná věc a já osobně jsem fanda reformy ministra Pospíšila, který chce s netrestatelností soudců něco udělat. I přes to všechno je fungující soudnictví které má důvěru společnosti první předpoklad pro úspěšné fungování právního státu. A proto se do toho musíme nutit!

Zároveň je Pixy potřeba respektovat, že prokurátor – dnes státní zástupce – nikoho vinným neshledává. On shledává někoho obžalovatelným a jménem státu ho na návrh vyšetřovatele (nemusí na něj brát zřetel) obžaluje a vinu případně potvrdí soud. Jenže jak asi víš (psal jsem to i sem), tak vinu lze potvrdit jenom bez pochybností a tak lze žalobu zamítnout i z jiných důvodů než že je obžalovaný skutečně nevinný.

Ale čemu já prostě v našem státě nevěřím je konání státních zástupců, které je prostě netransparentní. Opravdu všem doporučuji tento pořad z ČT24
Pořad začíná asi 5min po začátku záznamu a je to skutečně výživné. Jak se státní zástupci bránili aby to došlo až k soudu apod. Prostě tam je problém.

A p. Čunek kličkoval a ne že ne. A já jako skutečně nezaujatý člověk ho MUSíIM vidět nevinným, ale v jeho morálku nevěřím. Člověk co chvíli něco ví a chvíli ne, má na účtě víc peněz než kdy vydělal a zdanil, člověk co šetří jako p. Doležal miliony po krabicích  – morální opravdu ne. Jeho problém bylo to, že ho výtah moci vynesl nahoru nečekaně rychle a on tyhle věci prostě neměl ošetřené (narozdíl od jiných chytrolínků). Ale jak říkám, co je to proti Standovi. Ten celému národu před očima propere 100M a nikdo ani nešpitne.....

[29] Vložil(a): Pixy 13. 12. 2007 v 16.18

ad [26] – A ty vidíš nějakou přímou souvislost mezi „podepsal závazek StB“ a „pracoval pro StB“? Nevíme snad dostatečně, že mezi oběma pojmy zeje bezedná propast a ani jedno není ani nutnou, ani postačující podmínkou pro druhé? To jen tak na okraj (a ne že bych měl rád Filipa). ;-)

[30] Vložil(a): Lokutus 13. 12. 2007 v 18.09

Právní povědomí obyvatel této země je mizerné.
Obecné nazírání na úlohu naší justice je silně negativní a nelze se tomu divit.
A navíc.
Denodenně můžeme vidět a slyšet naše politiky, námi volené zástupce, placené taktéž námi a sloužící nám, kterak si z nás dělají přinejmenším prdel. Leckdy už se ani nesnaží to zakrýt.

A v takovém prostředí mají lidé věřit tomu, že jejich politik, na kterém ulpěl byť jen stín podezření, že je nevinen? Lidé kašlou na presumpci neviny. Kašlou na ní z prostého důvodu, protože se v tom už prostě nevyznají. A tak prostě sahají po tom, co zvládnou a to je selská logika. K tomu si přidají něco podle přísloví „Podle sebe soudím tebe“, pár osobních zkušeností a je to.
Logický krok by byl, kdyby obviněný politik alespoň na dobu nutnou k prošetření případu odstoupil, trapně neblábolil v televizi a novinách, neměnil své výpovědi apod. To by pomohlo.
Jenže odstoupit nemůže, protože by oslabil koalici.

Vůbec by mě zajímalo, kdo ta trestní oznámení podává. Jak v Čunkově, tak i Bursíkově případu to prý byl anonym. Začínám podezřívat opozici. Je to minimálně dobrý způsob, jak oslabit koalici.

[31] Vložil(a): #13 13. 12. 2007 v 19.21

[30] Sám sis odpověděl, že politik by vlastně na základě pouhého obvinění odstupovat neměl. Pro opozici by pak nebyl problém odstřelit takhle celou vládu. Ať už tím, že obviní z něčeho premiéra, nebo dostatečný počet jiných ministrů.

[32] Vložil(a): Arthur Dent 13. 12. 2007 v 19.46

[31] Advocatus diaboli: Politické směřování určují koaliční dohody. Je-li „odstřelen“ ministr, koalice má mít jiného schopného manažera, který na stejném postu dokáže převzít řízení resortu. Obviněný politik odchází s klidem, protože ví, že on není „vládce kosmíru“, ale že je jen manažer, který naplňoval nějakou politickou vizi.

Jenže to by:

  • ministerstva a další orgány musely fungovat jako transparentní organizace, nikoli jako trafiky
  • politici museli přemýšlet hlavou dřív, než se vrhnou ke korytu
  • politici museli brát svou funkci ne jako koryto, ale jako službu státu
  • politické strany musely mít v rezervoáru zásobu schopných lidí

[33] Vložil(a): Lokutus 13. 12. 2007 v 21.24

[31] Stejně tak současná koalice by mohla likvidovat opozici. Teď sice potvrdím pixyho povzdech v článku, ale nevěřím, že tam je někdo bez trošky toho máslíčka na hlavě.

[34] Vložil(a): #13 13. 12. 2007 v 22.26

[33] To by nemohla, protože opozice logicky nemá žádné ústavní funkce (možná kromě předsedy sněmovny).

[32] Ano. Ale nic to nemění na tom, že odstupování kvůli kdejakému obvinění, není správné. To by se z vlády udělal holubník a jmenování a odstupování ministrů by se stalo nejčastější politickou činností. Navíc s ministerským předsedou padá celá vláda, takže by to přinášelo nejenom resortní nestabilitu, nýbrž i vládní.

[35] Vložil(a): roj 14. 12. 2007 v 12.54

Trochu prokazanych faktu pro sklerotiky:

  1. Cunek sam potvrdil, ze bral inkriminovane socialni davky, o kterych je rec v souvislosti s jeho nezpusobilosti k vladnuti.
  2. Cunek mnohokrat verejne slibil, ze cosi predlozi, vysvetli, dokaze, ale NIKDY tento verejny slib nesplnil.
  3. Jeho VLASTNI pohadka o tom, jak jel s igelitkou plnou penez ze Vsetina do Opavy, aby ty prachy slozil do krachujici banky… Pixy, ty to vazne bastis?

[36] Vložil(a): ron 15. 12. 2007 v 1.21

Pro mě osobně Čunek není důvěryhodná osoba. Netvrdím, že porušil zákon, a i když si o tom mohu myslet svoje, soudům tentokrát věřím. To, že neudělal nic nelegálního, ještě ale neznamená, že má co dělat ve vysokých vládních funkcích – nelíbí se mi jeho promyšlené mlžení snad ve všech kauzách, které ho provázejí, stejně jako to, že pobíral sociální dávky s miliony na kontě.

A co se týče toho případu, kdy byl viny zproštěn, slíboval, že zveřejní celou tu slavnou kontrolní zprávu, nakonec ale neudělal nic. Jeho důvody, proč tak neučinil, se mi opět zdají nevěrohodné a v televizních debatách na mě působí jako úhoř :-).

Takže z toho nakonec asi vyplývá, že jsem správně „český“ a Čunka taky za čistého rozhodně nepovažuju. Neříkám ale, že je to nějaký kriminálník nebo že se jiní politici nechovají stejně nebo hůř.

PS: Aha, až teď, ve chvíli, kdy jsem si chtěl trošku oživit paměť a napsat ještě něco k té jeho údajné kauze s úplatky, jsem si přečetl komentář roje. Plně souhlasím :-).

Váš komentář

Upozornění: Pokud vás téma tohoto příspěvku nezajímá, nebaví, dotýká se vás či vás dokonce uráží, tak prosím odejděte a pokud možno se nadále ve vlastním zájmu dalším podobným vyhýbejte. Hlavně se to prosím nesnažte autorovi sdělovat v komentářích, takové příspěvky nikoho nezajímají a budou nejspíš vymazány. Totéž platí pro vaše názory na osobu autora, na jiné přispěvatele, mluvení z cesty, ze spaní či pod vlivem omamných látek a další podobné výlevy nesouvisející s tématem článku. Jinými slovy, toto je prostor soukromého blogu určený pro komentování příspěvku publikovaného výše, nikoli k chatování a volné diskusi. Děkuji za pochopení.

Abyste mohli komentovat, musíte se přihlásit.