www.pixy.cz → soukromé stránky / zábava
Pravidla kroketu I (Čerčanský turnaj dvojic)
- hraje se na travnatém rovném povrchu
- trať se staví symetricky z 10 branek a dvou kolíků:
O kolík 2
|
8 O 7
9 O 6
/ \
/ \
5 O O 10
\ /
\ /
11 X 4
/ \
/ \
12 O O 3
\ /
\ /
13 O 2
14 O 1
|
O kolík 1 (start/cíl)
- Každá branka má dané pořadí i daný směr, který se musí projet - projetí špatné branky nebo branky ve špatném směru je chyba, koule se musí vrátit na předchozí pozici, hráč hraje znova
- Středová dvoubranka 4/11 je křížená, platí přitom jen ta branka, kterou hráč právě projíždí, druhá jako by zde v této chvíli nebyla
- Dotyk druhého kolíku i projetí branky dávají tah navíc
- Hned za kolíkem následují dvě branky blízko u sebe; často se dají projet jedním tahem, hráč pak má dva tahy navíc
- Nikdy není možné mít k dipozici víc než tři tahy - např. projedete současně obě branky 6 a 7 a ještě se dotknete kolíku, máte tři tahy navíc; pak projedete současně branky 8 a 9 (tj. 6 a 7 v protisměru), což jsou další dva tahy navíc, ale máte stále jen tři další tahy. Víc než tři mít nelze.
- Na startu nebo po dotyku 2. kolíku se koule staví "na palici" daleko - tedy kamkoli do okruhu ve vzdálenosti šířky palice (vzdálenost mezi oběma hracími plochami, cca 15 cm, podle typu palice)
- Pokud hráčova koule po tahu skončí ve vzdálenosti "na palici" od branky, může si ji hráč vzít do ruky (ale nemusí), aby ji soupeři nemohli trefit. Zatlačí předtím kouli do země a udělá důlek, aby ji pak mohl vrátit na stejné místo
- Hraje se obvykle ve dvojicích (dva páry proti sobě), každý z dvojice má svou kouli. Počítá se výsledné skóre: první v cíli dostane 4 body, druhý 3 body, třetí 2 a poslední 1 bod (ale je možné zvolit i jiné hodnocení)
- Spoluhráči si pomáhají a snaží se projet oba co nejdříve
Doteky koulí
Dotkne-li se hráčova koule koule jiné (jedno jestli spolu- nebo protihráčovy), a pokud koule "nespí" (viz níže), má hráč na výběr ze tří možností:
- dva tahy navíc
- krokování - svou kouli přistaví kamkoli ke kouli, které se dotknul, zašlápne ji a úderem (oblým koncem palice) do své (tedy zašlápnuté) koule odešle druhou kouli pryč. Hráčova koule se nesmí pohnout o víc než "o palici" a druhá koule naopak musí více než "o palici" odjet - v opačném případě hráč může krokovat znova.
- rošování - svou kouli přistaví ke druhé kouli stejně jako při krokování, ale hraje obě koule současně (tedy bez zašlápnutí), a to úderem do své koule (druhé koule se nesmí dotknout).
Po krokování i rošování má hráč ještě jeden tah navíc. Ovšem pozor - téže koule se smí dotknout jen dvakrát mezi dvěma brankami, a to nejen v daném kole, ale vůbec. Pokud se tedy dotkne dvakrát téže koule (kdykoli, i v příštím kole), už se nesmí té samé koule dotknout - jinak pro něj kolo končí. Pokud ale projede brankou, začíná se počítat znovu. A pravidlo druhé: dva tahy navíc si smí zvolit jen při prvním dotyku; pokud se téže koule dotkne podruhé (mezi dvěma průjezdy), musí povinně krokovat nebo rošovat.
Pokud však koule po dotyku koule zůstanou "spát" (dotýkají se), hráč končí tah. V příštím tahu se s kteroukoli ze spících koulí musí hrát tak, aby se druhá nepohnula.
Dotyky koulí, krokování a rošování lze používat nejen k odstraňování soupeřů, ale i k pomoci spoluhráči. Šikovným manévrováním lze s využitím dotyků jiných koulí projet celou trať (teoreticky) i během jednoho kola, a to dokonce i se spoluhráčovou koulí. (Pokud proženete dotykem, krokováním nebo rošováním jinou kouli brankou, průjezd se počítá; majitel koule ale nemá nárok na žádný tah navíc).
Hra pro hráče končí dotykem cílového kolíku. Záleží na dohodě nebo způsobu počítání bodů, zda ostatní hráči budou dohrávat.
Pravidla kroketu II (možná méně zábavná, ale maximálně jednoduchá)
- branky se rozestaví zcela libovolně
- na začátku je startovní kolík, na konci cílový, projíždá se všechny branky mezi nimi
- po dotyku cílového kolíku se stejná trasa jede zpět (každá branka opačným směrem)
- hrají-li proti sobě jednotlivci, má každý vlastní kouli; hrají-li páry, hrají střídavě, každé kolo jeden
- jsou-li použity křížené branky ("myší díra"), je nutno projet obě současně, projede-li koule jen jednu nebo zůstane stát uprostřed, je to neprojetí a musí se projet znova. Projetí je ale za dva body.
- průjezd brankou v opačném směru nebo brankou mimo pořadí není nijak penalizován, takový průjez se ignoruje
- dotyk soupeřovy koule - tah navíc, nebo krokování (po krokování není další tah)