Co je špatného na UI jizdnirady.cz? [příspěvek v archivu]

Celostátní vyhledávač v jízdních řádech, web jizdnirady.id­nes.cz (neboli někdejší iDOS) používá mnoho lidí, lze říct, že s ním přišel do styku skoro každý, kdo se kdy ošoustl kolem českého internetu. Služba je to výborná a nenahraditelná, datově dá se říci až fenomenální – nevím jak kdo, ale já v něm nikdy nenarazil na chybu a mám v něj větší důvěru než ve všechny tištěné jízdní řády a placenou informátorku na Florenci dohromady. Ale to rozhraní, to uživatelské rozhraní (UI)…

Na tomhle webu víc než kde jinde je vidět, že uživatelské rozhraní – to je ta vrstva mezi tunami dat kdesi v databázi a vaším prohlížečem – prostě nesmí navrhovat programátor. Takový programátor spoustu věcí považuje za naprosté zbytečnosti, je zvyklý sledovat ladicí výstupy na konzoli a za vrchol uživatelského komfortu považuje, když má data na výstupu oddělena čárkami. Jú!

Programátor není psycholog, moc neřeší specifické problémy svých budoucích uživatelů, hlavně, když to nějak funguje. Ony ty jízdní řády taky „nějak fungují“ a přes pohledné barevné GUI (grafické vizuální rozhraní) není ani moc vidět, že to uživatelské rozhraní pod ním je dílem programátora-sadisty. Všimněte si toho rozlišení pojmů GUI a UI. Grafické rozhraní je jen (tou menší) částí UI, ty obrázky, barvičky a šoupátka, které vidíte na stránce, jsou to míň podstatné, hlavní roli hraje ta vrstva pod nimi: to, jak je navržena komunikace, navigace, způsob zadávání dat, architektura celé aplikace, vnitřní logika. Dost často tady hraje roli lenost programátorů, síla charakteru (a vůbec samotná existence) projektového manažera a především přítomnost nebo naopak absence návrháře UI/UX. A právě tady je ono místo, kde ten iDOS dost fatálně selhává.

Scénář 1

Chci jet z Kladna do Prahy na Florenc. Zvolím si – jednu z nejpoužívaněj­ších – možností, vyhledávání v jízdních řádech vlaků, autobusů a MHD velkých měst. Zadám tedy počáteční místo „Kladno“, cílové místo „Praha, Florenc“.

Vstupní formulář se zobrazením chyb

Pojďme postupně: Kladno [CR]? Asi ano, nebo ne? Jenže správně je druhá možnost, Kladno [KD] – to CR neznamená ČR, ale Chrudim. Okresy byly zrušeny před drahně lety a bývalé SPZky bude znát stále méně lidí. Napsat do závorky [CR] místo [okres Chrudim] není nic než programátorova lenost. Nemluvě o tom, že to východočeské Kladno se hledá asi tak milionkrát méně často než největší město StČ kraje, méně blbé UI by při shodách nenabídlo první položku v abecedním pořadí, ale položku releventnější. (Mohl bych zde posloužit historkou, jak moje tehdy malá sestřička vyrazila prvně sama do světa za námi do Kladna na návštěvu a místo toho skončila v noci sama vprostřed temné návsi jisté východočeské vesničky.)

Nenalezená „Praha, Florenc“, to je naprostý fail, a to hned několikanásobný. Když si totiž jízdní řády omezíte pouze na pražskou MHD, Florenc a všechny ostatní zastávky tam jsou. Ve spojení s celostátními jízdními řády jich ale většina zmizí. Nenajdete Florenc, Anděl, Můstek, Muzeum, skoro nic. Současně to ale neplatí opro všechny – některé z nich v seznamu jsou. Najdete Hradčanskou (v podobě Praha,, Hradčanská, ty dvě čárky jsou pro iDOS typické), ale Malostranská není. Je tam Bílá Hora (Praha,, Bílá hora), ale Červený vrch už ne. Zákonitost jsem nevysledoval. Zmíněnou Florenc nenajdete žádným způsobem. Když zvolíte zadání adresy, iDOS cílové místo Praha, Florenc přijme, ovšem vrátí vám tento výsledek:

Výsledek hledání: spoj Kladno–Do Čertous.

A do Čertous. Tam ovšem jet nechci. Třetí možností je mapa. Pokud Prahu dobře znám a dokážu se v té předpotopní a polofunkční mapě zorientovat, podaří se mi Florenc najít. Kliknu na ni, do cílového pole se vloží „Florenc“, což ovšem taky nebude fungovat.

Výběr Florence z mapy
Nabídka cesty do Florencie

Chápu-li správně, že [*I] znamená Itálie (achjo, programátoři!), je mi po výběru z mapy nabízena cesta do Florencie…

Čistě pro úplnost, jedno řešení se přece jen dá najít. Stačí si vybrat Způsob zadání místa: Zadání jména z kategorie a tam zvolit zastávky (Praha) a pak napsat Florenc – ale pouze přesně takto, zadáte-li něco jiného, např. Praha, Florenc nebo metro Florenc, získáte jen staré známé objekt nenalezen.

Scénář 2

Našel jsem si cestu do Prahy, přijíždím autobusem na Knížecí, na Andělu mám jednání a později během dne se budu potřebovat přesunout z na Staromák, mám tam sraz se známým (ten prý dorazí nějakým autobusem MHD, co staví poblíž). Že Anděla v nabídce jen tak nenajdu, už jsme si řekli výše. Ale vím, že se to tam přece jmenuje „Na Knížecí“, tak to zadám místo toho. A úspěch se hned dostaví!

Spojení z Anděla na Staroměstské náměstí přes Mníšek pod Brdy

Bez komentáře.

A co ten autobus? Můj známý se bude přesouvat na to Staroměstské náměstí odkudsi autobusem, třeba bych se tam taky tak dostal? Nalezení autobusů stavících někde poblíž Staroměstského náměstí přenechám laskavému čtenáři jako domácí cvičení.

Scénář 3

Volá žena z práce, jestli bych nenašel nějaká spojení na nedělní výlet, aby podle toho naplánovala nějaké další věci. Najdu asi deset vhodných kombinací spojů a začnu koukat po způsobu, jak bych jí to poslal. Ale ouha, můžu si vytisknout nebo mailem poslat statický výstup, nikoli stránku se živými odkazy (např. na trasy spojů atd.). Tak si tu stránku aspoň uložím do bookmarků a projdeme to večer.

Večer si ale projdeme leda kulové, stránka v bookmarcích pochopitelně není, celá aplikace je bezstavová, líní programátoři si táhnou všechny informace v session a uživateli neposkytují žádné pevné body k uložení. Místo toho nabízejí uložení a vlastní správu bookmarků uvnitř aplikace – což je funkce poměrně utopená – já jsem nějaké Moje oblíbené na tom webu vlastně nikdy ani nezaregistroval. Až do dneška, kdy to zkoumám trochu podrobněji.

Podobný případ je odkaz „Trvalý odkaz“. Toto slovní spojení jednak mnohému laikovi nic neřekne (kdežto každý programátor ho důvěrně zná z blogů a fór), jednak je opět utopené, mezi skupinou tlačítek se zcela odlišnými funkcemi. O použití nějakého zkracovače adres, nedejbože o napojení na sociální sítě ani nemluvě. Kdo dokáže na první dobrou poslat vyhledané spojení na Facebook?

A to je jen opravdu maličký zlomek problémů iDOSu povětšinou pramenících ze špatného nebo dokonce žádného návrhu UI/UX. Jen pár příkladů, na které jsem narazil během dneška, nehledal jsem cíleně speciální špeky pro P.T. čtenářstvo. Kdyby ten web podstoupil pořádnou analýzu, byla by těch chyb a problémů kupa na pěkně macatý tlustospis.

Vyvíjíte-li nový web, držte své programátory od návrhu UI tak daleko, jak jen to jde.

Petr Staníček, 1. 9. 2010 v 22.23 • Rubrika: Všeobecné, WebdesignKomentáře: 24

24 komentářů k článku »Co je špatného na UI jizdnirady.cz?«

[1] Vložil(a): MazeGen 2. 9. 2010 v 8.41

Jenom bych dodal, že starý, dobrý a mírně omezený formulář se nachází na http://idos.cz/blind

[2] Vložil(a): misch3 2. 9. 2010 v 9.18

Hehe, tohle všechno si člověk nejlíp uvědomí hned poté, co si nějaké spojení MHDčkem zkusí vyhledat třeba přes google maps. Doteď jsem byl zvyklý právě na ten děsný IDOS, takže možnost vyhledání trasy pomocí slov „kpt jarose“/„m-palac“, nebo „hornbach herspicka“/„pon­repo, Brno“ mi připadala jako malý zázrak. Po Brně už jezdím MHDčkem jedině s Googlem.

Jasně, chápu že na rozdíl od Googlu má IDOS nejspíš k dispozici jen databázi zastávek. Ale snad by kurňa šopa mohli mít taky někde aspoň názvy nejbližších ulic a významných objektů a smysluplně je používat. To co Pixy popisuje s Andělem v Praze je přesně situace kdy by se funkční online služba hodila ze všeho nejvíc – protože když už vím že Anděl == Na Knížecí, tak to už si rovnou můžu spojení pamatovat z hlavy :(. Teda, skoro.

A celá tahle krása vyjde nejlíp najevo v nějakém zapadákově, kde člověk nemá šanci znát předem místní názvy, a z mapy je nevyčte. Minulý týden jsme byli na dovolené v Jeseníkách a potřeboval jsem najít spojení s Velkých Losin (odkudkoli) do Koutů. Na mapě jsou „Kouty“ jednoznačně jako samostatná obec. IDOS mi nabízí varianty typu „Kouty [BK]“, „Kouty [PR]“ atd., ale ani jedny z nich nejsou ty pravé. Proč? Jelikož je to ve skutečnosti „Loučná nad Desnou – zastávka Kouty“. Jenže jak to má člověk vědět? A obzvlášť při vyhledávání na mobilu, kde prohledávání dokumentace a diskusí přes jen není nijak zvlášť pohodlné …

[3] Vložil(a): ja 2. 9. 2010 v 13.03

Okresy zrušeny nebyly, byly „zrušeny“ Okresní úřady. Stále jsou na silnicích značky se jmény okresů, stále existují okresní soudy…

[4] Vložil(a): rasp 2. 9. 2010 v 13.34

Co se týče problémů s Kladno [CR], tak něco podobného jsme měli v Brně. Existuje Česká – zastávka v centru Brna a Česká – obec u Brna. Dlouhou dobu to pořád jako první nabízelo tu obec. Ale pak jednoho dne se to změnilo a už je to naopak. Takže zřejmě ten systém umí nějak nastavit v takovém připadě priority. Možná by jim to někdo měl navrhnout v případě toho Kladna…

misch3: IDOS ulice zná, alespoň teda v Brně. když člověk zadá místo názvu zastávku název ulice, tak to najde spojení z nejbližší zastávky.

[5] Vložil(a): Morty 2. 9. 2010 v 15.09

S názvy stanic je to opravdu katastrofa. Hlavně u MHD, pokud neznám název stanice, tak většinou hledám na mapy.cz. Problém je ale u menších měst, které nejsou ani tam. Koho by napadlo že zastávka mezi hlavním nádražím a hlavním autobusovým nádražím se jmenuje „žel.st.“? Dohledal jsem to přes číslo spoje a jeho trasu, ale to je pomalu detektivka.
Mimochodem používáte někdo [záložky s připravenými URL|http://a.i­mageshack.us/im­g27/7089/idos­zalozky.gif]? Např. spojení z Hradce králové do Pardubic: [http://jizdnirady.idnes.cz/…usy/spojeni/?…|http://jizdni­rady.idnes.cz/vla­kyautobusy/spo­jeni/?f=hradec+kra­love&t=pardubi­ce]. Ve spojení s utilitkou Launchy, která umí indexovat záložky z Firefoxu, je pak vyhledávání stejných tras bleskovka.

[6] Vložil(a): Morty 2. 9. 2010 v 15.12

Omlouvám se, vypadly mi mezery u formátování odkazů. [záložky s připravenými URL | http://a.i­mageshack.us/im­g27/7089/idos­zalozky.gif]
Ukázka spojení: [http://jizdni­rady.idnes.cz/vla­kyautobusy/spo­jeni/?f=hradec+kra­love&t=pardubi­ce | http://jizdni­rady.idnes.cz/vla­kyautobusy/spo­jeni/?f=hradec+kra­love&t=pardubi­ce]

[7] Vložil(a): menicks 2. 9. 2010 v 16.46

V podstatě toto je nepoužitelné dokonce i přes mobil je to hruza. Jedině vlak.cz

[8] Vložil(a): Freeze 2. 9. 2010 v 18.02

Spojením od Googlu nevěřím – když jsem posledně zkoušel najít trasu po Brně, trvala by mi místo patnácti minut skoro hodinu. Na konkrétní zadání si nevzpomenu, ale na ztrátu důvěry to stačilo.

Vlak.cz je docela v pohodě, ale trpí úplně stejnými neduhy jako idos/jizdnirady.. i když vlastně netrpí, tam zmíňované vlastnosti vůbec neimplementovali. Vyhledávat se dá pouze podle názvu nádraží.

Osobně trasy plánuju s důrazem – na mapy.cz si najdu jména zastávek, kam jedu a teprve potom hledám na idos.cz spojení. Tím se vyhnu zápasení se zadáním :)

[9] Vložil(a): tsv 2. 9. 2010 v 18.50

Ono problém jízdních řádů není UI, ale to, že se jedná o klasický tunel do rozpoečtu kombinovaný se „zaručeným“ monopolem. Jde o to, že dopravci jsou povinni Ministerstvu Dopravy dodávat veškeré své jízdní řády. MD je bezplatně poskytuje firmě Chaps a ta z toho má byznys (teda kromě toho, že na to dostává od státu i peníze). MD odmítá data, ze zákona poskytovaný, vydat komukoliv jinému. No a suma sumárum firma Chaps před mnoha lety udělala aplikaci „na úrovni své doby“. Od té doby to víceméně udržují a nemají žádný důvod se snažit. Zpřístupnění dat (které jsou ze zákona veřejné, ale nějakému strýčkovi se to nehodí) by znamenalo jednak, že by firmu Chaps nebylo třeba dotovat a druhak to, že by hromada vývojářů udělala různé, konkurenční, projekty, které by byly na hony vzdálené tomu co je k dispozici teď. Takové automatické navrhování častých cest by bylo minimem.

[10] Vložil(a): Bednee 3. 9. 2010 v 9.22

Teda muset se registrovat kvuli komentari … to je fakt otravne.

Nicmene, chtel jsem jenom rict, ze na http://idos.dpp.cz/idos/ je to mnohem lepe udelane. Lze zadat Kladno → Florenc a krasne to vsechno najde.

Na hledani po Praze ci okoli pouzivam jenom toto, protoze standardni IDOS je fakt nepouzitelny.

[11] Vložil(a): LuKo 3. 9. 2010 v 14.31

[8] tsv: Jen bych doplnil, že dopravce musí data poskytnout a musí za jejich umístění na IDOS zaplatit. Lhůta zpracování je 14 dní, proto pokud tam potřebujete poslat nějakou mimořádnou změnu na pozítří, máte smolíka.

Doplnění chyb v článku: Ještě před pár dny vůbec nefungovalo vyhledávání s definicí „přes“. Když jsem zadal třeba Kolín – Cheb přes Plzeň, vyhodilo to nenalezené spojení. Takto se nedala najít vůbec žádná kombinace, proto se musela trasa hledat po částech. Nyní to sice nějakou trasu najde, ale tvrdí mi to, že jedinou možností je noční vlak s odjezdem ve 3 ráno, žádný jiný vlak mě po této trase neodveze (volbu „pouze přímá spojení“ nemám zaškrtlou). Navíc je ve výsledcích i trasa přes Ústí.

Ad. statické odkazy: Tam je ten důvod celkem jednoduchý – kdyby IDOS fungoval pomocí statických odkazů a jednotlivé vlaky měly své pevné ID, pak by si kdejaký chytrolín z IDOSu stáhnul, co by potřeboval a nezobrazil by si jejich reklamy. A když už se vám to podaří obejít a k datům se se svou appkou dostanete, hned jim blikáte v logu, že máte moc přístupů, dostanete obratem měsíční IPban a když se ozvete, místo obchoďáka na vás pošlou vzteklého programátora – propříště si tak rozmyslíte udělat třeba přívětivější vrstvu nad IDOSem pro mobil ;-)

[12] Vložil(a): Martin Kopta 3. 9. 2010 v 20.41

Proč najde IDOS zastávku Hradčanskou a ne Florenc, to je snadné. :-) Správně se jmenuje Praha,,ÚAN Florenc. A proč nenajde jiné zastávky pražské MHD? Protože ani Hradčanská a ÚAN Florenc nejsou zastávky MHD, ale zastávky meziměstské dopravy.

[13] Vložil(a): icoach 4. 9. 2010 v 19.01

Výtky, které tu uvádíte jsou jistě opodstatněné, ale myslím si, že téměř všechno jsou to chyby v návrhu. Dost pochybuji, že zrovna v Pecka Designu by UI navrhovali programátoři. Já osobně jsem se setkal s nějakým problémem akorát s těmi okresy, jinak jsem nikdy neměl s rozhraním problémy. Také si myslím, že některé problémy jsou čistě dědictvím z předchozí verze. Osočování programátorů není zrovna šťastný přístup.

[14] Vložil(a): Pixy 6. 9. 2010 v 0.09

ad [13] – Jsem si vědom toho, že porozumění psanému textu je závažným problémem dnešní doby. Nezbývá mi proto než vám doporučit si to přečíst znovu a pozorněji, zejména tu pasáž o rozdílu mezi UI a GUI.

[15] Vložil(a): icoach 6. 9. 2010 v 10.56

Pecka Design uvádí v referencích, že se podíleli i na návrhu UI, s čím tedy máte v mém komentáři problém? Tím UI jsem myslel UI.

[16] Vložil(a): GP 7. 9. 2010 v 15.36

Jestli IDOS vypada tak jak vypada, tak je to s nejvetsi pravdepodobnosti chyba nejakeho managera, protoze ten rozhoduje o tom, cemu bude programator venovat cas. Vsadim se, ze co se tyce vyvoje (G)UI, tak se vsadim, ze mezi programatory je daleko vice kompetentnich lidi nez mezi PMky apod.

Abych to uzavrel: design idosu delal nekdo z Pecky, nebyl to programator a otazka rozdilu mezi UI a GUI se mi zda akademicka.

[17] Vložil(a): wiki 12. 9. 2010 v 22.03

schvalne jsem zkusil scenar 1) i ve starsi verzi http://idos.cz/blind
a ta ma uplne ty same problemy, jako nova verze. takze hadam ze cele „nove“ jizdni rady, spocivaji pouze v predelani vzhledu a na logiku hledani a praci s daty tam nikdo nesahl.

[18] Vložil(a): hash 16. 9. 2010 v 8.25

Uz jsem jim kdysi psal s necim podobnym, dovolil jsem si v navaznosti preposlat tento clanek.

Reply:

Dobrý den.

Děkujeme za odkaz na Pixyho blog. K jeho názorům se nebudeme vyjadřovat.

Pro Vaši informaci jen uvedu, že jízdní řády jsou tvořeny názvy zastávek, které
jsou schvalovány příslušnými úřady, nikoliv názvy ulic či nějakými místními
názvy (typu „M-palác“ apod.). Aplikace je tedy omezena mantilely dat, která má k
dispozici. Rád bych viděl aplikaci pana Stáníčka, která by uměla najít nějaký
objekt na základě dat, která nemá k dispozici.

S pozdravem
za tým CHAPS spol. s r.o.
Bohumír Bednařík
(idos@chaps.cz)

[19] Vložil(a): xkucf03 17. 9. 2010 v 15.21

Správné řešení (kterého se ale asi v ČR jen tak nedočkáme): zveřejnit data pod svobodnou licencí → chytráci pak nebudou muset psát do blogu, ale budou moci napsat vlastní lepší aplikaci.

[20] Vložil(a): Pixy 17. 9. 2010 v 17.28

[19] Ty „chytráky“ jste si mohl odpustit, pane přemoudřelý, ale jinak to je samozřejmě známá prapodstata všeho, že čeští provideři si syslí všechna data pro sebe a narozdíl od zahraničních firem nedávají k dispozici veřejná API (jakkoli tím z dlouhodobého hlediska poškozují sami sebe). Ale to tady každý ví.

[21] Vložil(a): xkucf03 17. 9. 2010 v 19.36

[20] omlouvám se, mám zvláštní nadání urážet a naštvat lidi :-)

IDOS používám celkem často, hlavně pro Pražské jízdní řády, občas meziměsto. Není to dokonalé, ale zase nějak tragické mi to nepřijde – občas člověk trefí tu stanici až napodruhé, ale že bych se kvůli tomu někdy vztekal nebo nadával… zase tak špatné to nikdy nebylo. Spíš než kvalita vlastní aplikace mi vadí ty „nestandardní“ vztahy viz [9], to by se určitě změnit mělo – pak by jistě vyrostly i kvalitnější a přívětivější aplikace.

[22] Vložil(a): phx 7. 10. 2010 v 21.20

Po roce stravenem v Anglii si myslim, ze IDOS je naprosto dokonala aplikace, protoze jsem videl par silenych veci, ale nic tak koplexniho a globalniho (zhlediska funkcnosti ne UI) jako IDOS.

[23] Vložil(a): katerzina 7. 10. 2011 v 14.12

Jak já jsem v Portugalsku před třemi lety dojatě vzpomínala na IDOS… Stejně jako v Anglii, ani tam neexistuje nic tak komplexniho, musíte se proklikávat stránkami jednotlivých oblastních dopravců a kombinovat tak leda v hlavě. A městské jízdní řády? Byla jsem v třetím největším portugalském městě a jízdní řády byly jenom na zastávkách. A ani tam nebyly vypsány všechny zastávky. A odjezdy jenom z výchozí a zhruba prostřední stanice a potom dojezd do cílové zastávky. Jako – chodila jsem pěšky a pak jsem se přestěhovala do centra.
Samozřejmě, že IDOS může být lepší, ale ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi jsme na tom myslím velmi dobře.

[24] Vložil(a): BoboCop 16. 11. 2011 v 13.00

Rád bych uvedl, že problém s okresy byl odstraněn asi před rokem a na prvním místě se už dlouhou dobu nabízí Kladno z okresu Kladno. Rovněž byla zavedena možnost zadávat tzv. adresní bod, tedy název města, název ulice a případně i číslo popisné a to prakticky u všech jízdních řádů (kromě několika málo výjimek).

Váš komentář

Upozornění: Pokud vás téma tohoto příspěvku nezajímá, nebaví, dotýká se vás či vás dokonce uráží, tak prosím odejděte a pokud možno se nadále ve vlastním zájmu dalším podobným vyhýbejte. Hlavně se to prosím nesnažte autorovi sdělovat v komentářích, takové příspěvky nikoho nezajímají a budou nejspíš vymazány. Totéž platí pro vaše názory na osobu autora, na jiné přispěvatele, mluvení z cesty, ze spaní či pod vlivem omamných látek a další podobné výlevy nesouvisející s tématem článku. Jinými slovy, toto je prostor soukromého blogu určený pro komentování příspěvku publikovaného výše, nikoli k chatování a volné diskusi. Děkuji za pochopení.

Abyste mohli komentovat, musíte se přihlásit.