TomTom TamTam TudyNé [příspěvek v archivu]
Navigace TomTom je prima a jsem s ni velice spokojen. Ale nemuzu se zbavit pocitu, ze v poslednich mesicich se neco zmenilo a Tom nas zacina vodit cim dal obskurnejsimi cestami a prapodivnymi zkratkami. Pritom puvodne jsme nic podobneho nepozorovali, naopak jsem ocenoval, jak inteligentne vybira trasy a netaha nas po nejakych kotarech. Jenze to uz neplati a ja nemam potuchy, co se stalo.
Netusite nahodou nekdo, kde by mohla byt pricina, co se mohlo stat a jak to pripadne napravit?
Petr Staníček, 30. 8. 2008 000 13.14 • Rubrika: Všeobecné • 27 komentářů u textu s názvem TomTom TamTam TudyNé
27 komentářů k článku »TomTom TamTam TudyNé«
[1] Vložil(a): rony 30. 8. 2008 v 14.11
Zrejme to pozorujes po nejakom update mapovych podkladov?
Dufam, ze to nie je pripad prepnutia nejakych parametrov trasy v style „vynechaj dialnice“. Taketo nieco mi robi moja navigacia ak na to zabudnem z predoslych planovani tras a spekulovania nad optimalnou
[2] Vložil(a): Arthur Dent 30. 8. 2008 v 20.19
Jak kde… „U nás“ nás třeba vodí velmi dobře, ovšem když jsme jeli „přes Ostravu do Hlučína“, tak jsme skončili ve Svinově na nádraží, a tam oznámila, že „nemá signál“. Ale pak zase vedla dobře.
Zkus, jak píše Rony, zkontrolovat taková ta nastavení jako „vybrat nejkratší cestu“, „vynechat dálnice“ nebo „jen silnice III. třídy“ apod. :)
Bližší viz zde: http://gomba.bloguje.cz/…ky-s-gps.php
[3] Vložil(a): Pixy 30. 8. 2008 v 23.45
Jistěže, to jsem si ověřil jako první, jestli někdo náhodou nezměnil parametry vyhledávání. Ale ne, tam to opravdu není – stále se hledá nejrychlejší trasa a mýtné není omezeno.
[4] Vložil(a): Arthur Dent 31. 8. 2008 v 10.51
Pak je jediná otázka: Změnilo se chování NA TÉ SAMÉ TRASE? Tedy tak, že by tě dřív z Ouholiček do Třeskoprsk vedl po dálnici a dnes na té samé trase vede přes Kotáry a Zlámanou Lhotu? Pokud ano, tak je problém v aktualizaci map.
Ale pokud máš jen „subjektivní dojem“, že tě to dřív, při cestách do A, B, C a D vedlo hezky rychle, ale teď v poslední době tě to na E, F, G či H táhne krajinou silnic III. třídy, tak je to pravděpodobně opravdu buď a) subjektivní dojem (doporučuju ověřit trasu proti Mapy.cz) nebo b) nějaká lokální deviace v daných místech (rovněž doporučuju porovnat nalezenou trasu s Mapy.cz).
Někdy se totiž Tomtom rozhoduje podle věcí, které na mapě vidět nejsou… Např. může mít kus krásné rovné cesty označený jako „50 only“. Nebo počítá s tím, že mimo obec jedeš 90, a pak mu vycházejí nastejno rovné nové silnice a serpentiny mezi prdelákovama, takže tě ve snaze najít nejrychlejší trasu pošle i jinudy. A možná bys tam byl i o minutu rychleji – kdybys serpentinu prokrosil 90… :)
Nevím, jen domněnky. Čertví co má za data a čertví jak se podle nich rozhoduje. A čertví, třeba se i učí a jestlis před časem jezdil po okreskách, tak třeba usoudil, že to tak chceš… ;)
[5] Vložil(a): Pixy 31. 8. 2008 v 11.01
[4] No právě že „čert ví“. A naši čtenářové jsou neuvěřitelní a každý druhý ví leccos, co neví nikdo jiný. Proto se ptám pléna, třeba někdo skutečně ví, co se v útrobách TomuTomu odehrává a co je tí, rozhodujícím faktorem. Jestli nějaké aktualizace mapy, nějaká divoká data z MapShare, nějaké učení z předchozích cest… Čórt znájet… (Ale učit se asi nebude, protože na cestě od K. Varů do Kladna mě tvrdošíjně směruje zásadně jinudy, než pokaždé jezdím, a z Kladna do Prahy chce zásadně jezdit přes Hostivice, i když já zásadně jezdím přes Lidice a po dálnici. Takže soudím, že tím to nebude. ;)
A ne, nemám ověřenu žándou změnu chování na téže trase. Jen se nám čím dál častěji stává, že na nová místa (kde jsme ještě nebyli a tudíž tam potřebujeme navigaci) nás čím dál častěji naviguje přes podivné nábližky a častěji vynechává standardní trasy po větsích silnicích, kudy ukazují směrovky u silnice…
[6] Vložil(a): Arthur Dent 31. 8. 2008 v 12.02
OT: [5] „Nábližka“??? Brrrrr! ;)
[7] Vložil(a): jachym 1. 9. 2008 v 7.22
S GPSkama je sranda – používám turistickou Garminu a pokaždé, když si nechávám vyhledávat nějakou trasu, pak podle míry dobrodružství, kterou chci prožít, volím buď nejrychlejší (celkem rozumný výsledek) nebo nejkratší trasu. Dostávám se tak na místa, která by mě nikdy nenapadlo navštívit, jedu po zcela neznámých cestách a cesta se mění v zajímavý výlet. Často se mi také stane, že mám neaktuální mapu, takže jedu do polí a Garmina se se mnou hádá, že tudy tedy skutečně ne.
K Tvojí otázce: pokud jsi neaktualizoval data (což by ukazovalo na změnu „vah“ či nákladů pro jednotlivé typy cest (I. vs. III. třída)) nebo firmware (což by ukazovalo na změnu algoritmu), pak by mělo být všechno tak jak bylo a jedná se pouze o subjektivní pocit.
Možné řešení: Na portálech (např. mapy.cz) lze na velkém „display“ vyhledat trasu, která se jeví býti optimální a výsledek nahrát do GPSky jako naplánovanou trasu. Vyplatí se většinou pro delší trasy.
[8] Vložil(a): misch3 1. 9. 2008 v 8.19
A nebyl by k dispozici aspoň počáteční a koncový bod nějaké konkrétní trasy která ti připadá divná?
Jinak, jako nejpravděpodobnější mi připadá to co popisuje Artur ve [4]. Navíc mapy občas obsahují chyby třeba i na místech která se třeba 5 let neměnila, a prostě si té chyby zatím buď nikdo nevšiml, nebo (což je pravděpodobnější) ji nikdo nenahlásil :).
Druhá věc je, že člověk při plánování postupuje většinou stylem „najdu si na mapě nejtlustši čáru mezi bodem A a B, a pak se na ni zkusím na začátku někde připojit a na konci sjet.“. Navigace se snaží o co nejlepší výpočet trasy, ale nebere myslím bohužel v úvahu takové ty podvědomé optimalizace které provádí člověk („raději o chvíli déle po rovné silnici než nepatrně rychlejší trasou s šesti odbočkami doleva z vedlejší na tuhle věčně ucpanou hlavní“, …). Místo toho jen porovnává délky úseků, a možná (možná!!!) bere v úvahu nějakou penalizaci za průjezd světelnou křižovatkou a podobné zdržovačky. Ale téměř s jistotou ji nezajímá nic jako množství zatáček, skutečná kvalita silnice, atd.
Ukázka nějaké konkrétní trasy by možná fakt pomohla tohle tajemství odhalit.
[9] Vložil(a): Pixy 1. 9. 2008 v 9.03
[8] OK – poslední, co si pamatuju je např. trasa Turnov–Koberovy. Podle vlastních očí a mapy bych rozhodně nejel přes Malou Skálu a následnými serpentinami připomínajícími lesní cestu (ještěže to nebylo v zimě!) a taky bych se nenavigoval tam i zpátky pokaždé jinou okreskou (jedna horší než druhá). Což je ale přesně to, co udělal TomTom.
Ono asi taky dost záleží i na jemných nuancích použitých algoritmů – třeba Mapy.cz mě od nás z Kladna do směru na K. Vary navigují tak, jak jezdí prakticky každý: na nejbližší nájezd na dálnici a po ní pak větší kus (http://jdem.cz/acpg4), zatímco TomTom trvá na sousedním sjezdu a o kousek delší cestě po okreskách (http://jdem.cz/acph0). Je to sice výrazně kratší a podle TomaToma i rychlejší, ale ve skutečnosti je to lepší a rychlejší po té dálnici.
Na druhé straně na Mapy.cz se nedá spolehnout třeba v odhadu časů – třeba trasu Kladno-Rožnov p. Radhoštěm mi naplánoval dobu na 4:52, zatímco TomTom 4:06 (při stejné kilometráži). To je sakra rozdíl – a pravdu měl TomTom, trefil se s přesností asi pět minut.
[10] Vložil(a): Miisha 1. 9. 2008 v 11.08
[9] do statistik: verze TT 6.030 (8230), mapa Central_Europe v660.1219 nabídla na trase Turnov – Koberovy tu „rozumnější“ variantu (silnice 283 a 282, přes Vesec).
Mapy.cz táhnou přes Malou Skálu, ale to jste si zkusili jistě sami…
[11] Vložil(a): Bukovansky Richard 1. 9. 2008 v 11.48
Pokud se to objevilo a zase zmizelo, tak to vypada na nacteni nejakych spatnych dat z MapShare a naslednou opravu.
BTW Jedna se o PNA nebo TT na PDA/Smartphonu?
Jinak doporuceni: Nepouzivat TT na zname a najezdene trasy.
[12] Vložil(a): Pixy 1. 9. 2008 v 13.19
[10] Tomuhle sice moc nerozumím, ale:
A důležitá poznámka – ono záleží odkud z Turnova se začíná. Zkuste to raději jako Mladá Boleslav–Koberovy.
[11] PNA BTW TT NE PDA, HChKR DTN!
[13] Vložil(a): Bukovansky Richard 1. 9. 2008 v 14.08
[12]Hm, ty mapy, co tam mate jsou pekne staresiny. Co update map?
BTW Tu poznamku asi nechapu…
[14] Vložil(a): riko 1. 9. 2008 v 20.20
Také se mi dějou takové podivnosti. Máme v některých autech Tom Tom One starší verzi s SD kartou, které naváděly objektivně lépe, než novější (již bez možnosti SD karty), které volí někdy tak obskurná trasu, že je to lepší vypnout, pokud vím kam jet. Jinak si nechám navést a pak nadávám.
U staré verze se mi nestalo, abych skončil v poli nebo uprostřed lesa, kam mě zavedl novější TomTom, kde patrně umělá inteligence asi překročila onu hranu, kdy se z ní stává umělá debilita.
Myslel jsem si, že je to můj dojem, ale jak je vidět nejsem sám a objektivně je to horší.
[15] Vložil(a): Pixy 1. 9. 2008 v 20.37
[13] Update map? To ani nevím, jak se dělá. Ale podívám se po tom.
Ad poznámka – asi tak, jako já pochopil to vaše „BTW PNA TT PDA“…
[16] Vložil(a): Arthur Dent 2. 9. 2008 v 2.26
[15] Pokud nevíš, jak přesně se dělá update map, tak nepotřebuješ update map.
Znáš to: „Bože, chraň, abych věděl věci, které nemusím vědět. Bože, chraň, abych věděl, že takové věci jsou. Bože, chraň mě před následky téhle modlitby…“
Poznámka volně přeložena zní: Je to „jednoúčelový přístroj – navigace“, nebo to je nějaký kapesní počítač / smartphone s nainstalovaným programem TomTom? Předpokládám, že máš „prostě navigaci TomTom“, míněno „takový ten aparát“.
Mimochodem, jistě bude rozdíl mezi tím, jak navigují „CZ-SK-PL-HU“ mapy, jak naviguje „Central Europe“ a jak naviguje „Western+Central Europe“, obzvlášť při zadání tak „vágního“ (pro stroj) pojmu jako je „rychlost trasy“.
Což mě přivádí na myšlenku: Jak to, že se navigace trefí velmi přesně s časem dojezdu, když jedu zpoza Ostravy do ČB, a to je na trase (450 km) spousta různých silnic s různou rychlostí, kde se člověk v některých místech neblíží ideální rychlosti ani náhodou.
A odpověď je prostá… ale nechám si ji k sobě, zítra vydám :)
[17] Vložil(a): Pixy 2. 9. 2008 v 7.34
Ano, TomTom mám „standalone“, PDA nevlastním, co je PNA netuším (podle paralely s PDA si ale můžu tipnout). Mapy jsem kupoval loni a pravidelně navigaci po netu aktualizuju. To je maximum, co pro to imho můžu dělat. Znamená-li „update map“ zase něco koupit, tak jsem se nenarodil v kopřivách, abych si každý rok kupoval čerstvé mapy, to se na mě nikdo nesmí zlobit.
Ad „trefení času“ – mám ale na mysli pochopitelně odhad času před odjezdem, nikoli průběžné zpřesňování během jízdy, to doufám, že mluvíme o tomtéž…
[18] Vložil(a): Bukovansky Richard 2. 9. 2008 v 10.38
[17]Aha… OK. Takze mate PNA aneb Personal Navigation Assistent (a ano, Arthur me zkratky spravne rozstip).
TT ma od verze 6.75 (aspon doufam) u vsech silnic v CR vnitrne uvedeny i maximalni rychlosti, tak s nejakou toleranci to dokaze docela presne spocitat, kdy tam asi dojedete.
TT naviguje stale stejne, obcas stejne blbe, bez zavislosti na tom, jak velke (tedy jake staty) jsou v navigaci obsazeny, mimo jejich aktulizace (a aktualizace vlastniho navigacniho softu). Vyzkousim u znameho na TT7 pro PDA, jak mu to naviguje. Muzu nejake presnejsi udaje k te trase MB → Koberovy?
Ad aktulizace map: Bohuzel, vetsinou jsou ty upgrady map placene, stejne jako upgrade Masoxu.
[14] Doporucuji zkontrolovat, jestli je pocitana nejrychlejsi trasa.
[16] Arthure, to je jednuche, nekde proste jedes rychleji, abys dohnal ty ztraty.
[19] Vložil(a): Pixy 2. 9. 2008 v 11.41
[20] Vložil(a): Pixy 2. 9. 2008 v 12.55
Další hezký příklad najdete na trase Bečov nad Teplou → Mariánské Lázně, kde hlavní cesta mezi Bečovem a Mnichovem vede a je značená údolím Teplé – sice klikatě, ale po poměrně pohodlné cestě po rovině kolem říčky, ale navigace vás spolehlivě povedou zkratkou přes kopec a Louku. A nepřejte s vědět, jaká to je cesta. Sice to je kilometrově bližší, ale rychlejší to určitě není.
Možná je to prostě jenom tím, že v nabídce navigace vedle „nejkratší“ a „nejrychlejší“ chybí ještě volba „nejpohodlnější“ trasy.
[21] Vložil(a): Arthur Dent 2. 9. 2008 v 13.25
[20] A teďs to řek, předsedo! Navigace ví (pravděpodobně) prdlajs o tom, která silnice je roztřískaná, která je nepřehledná a která je zkrátka „protivná“. My jsme třeba teď v neděli cestou na Červené blato jeli po silnici číslo třista něco, podle navigace skoro polnička, a ono ejhle – čekala nás krásná, rovná, nová příjemná asfaltka v lese (a na konci hezká hospoda s penzionem, ale to sem nepatří). Naproti tomu – kdyby mi navigace ukázala cestu na Tábor jinak než přes Veselí, Soběslav a Planou, tak si budu ťukat na hlavu… ale přitom cesta přes Týn je časově plusmínus pět minut, jede se tam po pěkných rovných okreskách… Vnímání oné „pohodlnosti trasy“ je ultrasubjektivní věc, kterou software nikdy nepochopí.
[22] Vložil(a): Kačer 2. 9. 2008 v 17.07
Pozor na režim „srandy kopec“, který se sám zapne po aktualizaci map.
Viz http://jdem.cz/acsz2.
[23] Vložil(a): MartinV 2. 9. 2008 v 20.54
[20] Tak tuhle cestu mi Garmin doporučuje taky, jednou jsem si udelal cas a tuhle „zkratku“ jsem si projel
Zajimave je, že ji doporučuje pouze ze strany od Bečova, z ML naviguje klasicky údolím. Možná TomTom a Garmin vychází ze stejných mapových podkladů ČR
[24] Vložil(a): honzahucin 3. 9. 2008 v 8.29
[21] Asi se už dostanu trochu off-topic, omlouvám se. Řekl bych, že pohodlnost, sjízdnost, protivnost a podobné subjektivní atributy by se daly u map a plánovačů cest řešit uživatelskou zpětnou vazbou. Kdyby všechny příklady, které tu uvádíte, byly při zadávání trasy přístupné jako „komentáře uživatelů“, kolika lidem by to ušetřilo podobné opruzy? Dokážu si taky představit, že by třeba uživatel mohl označit některý úsek jako „obtížně sjízdný“ nebo „protivný“, pro taková označení by byla samostatná vrstva a dala by se volitelně zobrazit.
Něco podobného občas postrádám na kole, protože tenká plná čára neboli „zpevněná cesta“ může mít ve skutečnosti tisíc různých podob. A nebaví mě opakovaně láteřit, že co bylo ještě v roce 2004 v mapě uvedené jako regulérní cyklostezka (a počítaly s tím i různé oficiální návrhy výletních tras), je v roce 2008 ve skutečnosti neprůjezdná bažina
[25] Vložil(a): KubaUch 4. 9. 2008 v 13.41
Kolega měl onehdá zajímavé automobilní zážitky, když na horách někomu předváděl GPS v režimu „cyklista“ a pak to zapomněl přepnout zpátky…
Jinak bych to viděl spíš na shodu náhod, respektive volbu jiných cílů než v předchozím období, na který se TomTom zrovna netrefí. Fakt je, že GPS navigace skutečně občas ulítne, právě proto, že nemá způsob jak ověřit skutečnou knokrétní místní kvalitu cesty. Viz proslulá, snad i zaminovaná, horská silnička kdesi v Chorvatsku, kudy GPSky hnaly davy velmi překvapených turistů…
[16] tak jak je to s tím odhadem času? Moje zkušenost (po 11000 km dle TomToma po USA minulý měsíc) je, že odhad je mírně pesimistický – ale s pauzama na dlouhé cestě se to překvapivě přesně srovnalo. Spíš bych ale tipnul nedodržování MaxPovRych :)
[26] Vložil(a): honzahucin 12. 9. 2008 v 13.04
Hleďme, téma doputovalo hodně vysoko: http://zpravy.idnes.cz/…-/domaci.asp?…
[27] Vložil(a): pavel1tu 20. 11. 2008 v 14.08
Tak jsem se docela pobavil – při čtení komentářů.
Dodnes jsem jezdil podle turistického Garmina, nahrál jsem si do něj upravený FW, který pípal jinak (doleva, doprava a rovně po hlavní) – mohu potvrdit perfektní zážitky.
Navigace do aut polevily a Garmina (baterky) si šetřím na Geocaching, tak jsem si objednal GPS EVOLVE Multitraxx.
Když jsem si přečetl co vyvádí TT, jsem zvědavý na EVOLVE
Jinak k problému, já to řeším (a budu řešit) ukládáním tras a pokud zjistím, že mne to hnalo někudy „zkratkou“ vložím nový průjezdní bod a příště už pojedu správně.
Možná by pro naší republiku mohlo být vyhledávání trasy podle kvality povrchu silnic
Váš komentář
Upozornění: Pokud vás téma tohoto příspěvku nezajímá, nebaví, dotýká se vás či vás dokonce uráží, tak prosím odejděte a pokud možno se nadále ve vlastním zájmu dalším podobným vyhýbejte. Hlavně se to prosím nesnažte autorovi sdělovat v komentářích, takové příspěvky nikoho nezajímají a budou nejspíš vymazány. Totéž platí pro vaše názory na osobu autora, na jiné přispěvatele, mluvení z cesty, ze spaní či pod vlivem omamných látek a další podobné výlevy nesouvisející s tématem článku. Jinými slovy, toto je prostor soukromého blogu určený pro komentování příspěvku publikovaného výše, nikoli k chatování a volné diskusi. Děkuji za pochopení.
Abyste mohli komentovat, musíte se přihlásit.