Další souhrn poznámek k tématu vzdělávání z několika
debat na sociálních sítích v posledních měsících. Je to v podstatě
nesourodá sbírka mých komentářů sesbíraných v různých diskusích, jen
jsem se je pokusil trochu zredukovat, spojit a učesat. Volně navazuje na loňskou sbírku
poznámek k témuž tématu.
Knowledge Doubling Curve (Křivka zdvojnásobování znalostí)
Říká se, že Sir Francis Bacon v roce 1600 znal všechno, co se
tehdejší člověk mohl naučit. A byl to asi poslední člověk, kdo něco
takového mohl dokázat. V dalších generacích už znalosti lidstva jediný
člověk nemohl pobrat. Někdy do roku 1900 platilo, že znalosti lidstva se
zdvojnásobují každé století. Nezadržitelný růst, ale pořád bylo
možné udělat nějaký smysluplný univerzální výběr znalostí, které
aspoň povrchně pokrývaly všechny hlavní oblasti lidské existence. Ale ve
20. století to explodovalo. Během jeho první poloviny se rychlost
zdvojnásobování objemu vědění zkrátila na 25 let, do konce století to
kleslo na jednotky let. Dnes to je prý už méně než jeden rok a velmi rychle
se posouváme do řádu dní až hodin.
Když náš pradědeček chodil ve 20. letech na reálku, učil se skoro
totéž co naši rodiče v 60.–70. letech. Ale přece jen za těch 50 let
pokrok letěl kupředu, znalosti lidstva se rozrostly řekněme
pětinásobně – ale stačilo zredukovat výuku o latinu a řečtinu a tuhle
seškrtat objem učiva ve ostatních předmětech, tady dát víc prostoru pro
moderní poznatky fyziky, chemie a techniky, a pořád tam to hlavní bylo.
Tranzistory místo latiny, kosmonautika místo chvostoskoků, ale jinak se
učilo vpodstatě totéž a vpodstatě stejnými prostředky.
Jenže za těch dalších 50 let do dneška se ty vědomosti lidstva stihly
zdvojnásobit třeba dvacetkrát po sobě, takže za tu dobu narostly na
milionnásobek. Ano, dnes toho jako lidstvo víme, známe a umíme
řádově milionkrát víc než v éře hippies. Za poslední dekádu
se lidské znalosti rozrostly víc než za celé předchozích milénium, za
posledních dvacet let se objem vědění zvětšil víc než za celou
předchozí historii lidstva. Rozdíl v množství našich znalostí během
jediné generace je dnes větší, než byl rozdíl mezi znalostmi neadrtálce a
Alberta Einsteina.
K čemu je maturita?
Co ale dnes učíme příští generaci? Pořád stejné věci jako před
150 lety, včetně povinného čtení stejných, už 150 let mrtvých
buditelů. Jaký to má smysl? Jaký má smysl snažit se do současného
dítěte třináct let v kuse cpát jednu (ne zrovna nejlépe vybranou)
desetimiliontinu dostupných znalostí? Notabene když všechny ty znalosti jsou
dostupné na jedno kliknutí, resp. na jedno vyslovení „Hey Siri“.
Konkrétní znalosti a informace ve svém vybraném oboru si každý snadno
nastuduje ve vyšších úrovních studia poměrně rychle. Ale u základního
a středního vzdělávání je potřeba radikální a zásadní změna
k osvojení si dovedností informace hledat, zpracovávat a učit se je učit
aplikovat. Musíme děti naučit se učit, soustavně a průběžně. Rychle si
osvojovat dovednosti. Verifikovat informace, prezentovat myšlenky a
komunikovat. To, čemu se dnes říká „softskills“.
Jenže dnešní „softskills“ budou zítra hlavní nástroje
k přežití.
Ten hlavní rozdíl mezi dneškem a 19. stoletím — jehož modelu
školství i výběru „elementárních znalostí“ se dodneška držíme
jak hovno košile — je především v tom, že tehdy byly
encyklopedické znalosti cenná komodita. Učenec byl ten, kdo je měl uložené
v hlavě; kdo věděl víc, byl cennější. Podstatou vzdělání pak bylo
nalít jich do každého co největší objem a dát nějaký společný
minimalistický základ ze všech oborů. Zatímco dnes jsou samotné informace
plevel a odpad. Informace se na nás valí nonstop jako povodeň s neustále
rostoucí rychlostí a objemem. Naprosto cokoli, od násobení přes klíčové
znaky pámelníku, souhrn jakéhokoli díla jakéhokoli autora po postup
činění kůže a výrobu tryskového motoru najde i nevzdělané malé dítě
během sekund. Pasivní znalosti a informace už nejsou
komodita a kdo má libovolný jejich zlomek uložený v hlavě, může
možná uspět v nějaké estrádě, ale jinak je to úplně k ničemu. Dnes
se cení hlavně schopnost informace třídit, vyhodnocovat a komunikovat nad
nimi. Vzdělanec není člověk, který informace má (ty má dnes každý), ale
ten, kdo z předložené hromady dokáže vybrat informace základní,
relevantní a pravdivé, a vhodně s nimi dále pracovat, nacházet mezi nimi
vazby a vztahy.
Ba co víc: ve spoustě oborů naopak začíná být výhodou
schopnost nepamatovat si a cíleně zapomínat. Při řešení úkolu
umět rychle najít nová data, nové poznatky, nastudovat nové metody a
aplikovat je. A obratem je zase zapomenout. Protože za týden, za měsíc nebo
za rok, až bude potřeba obdobný problém řešit znovu, bude často situace
úplně jiná. Bývá dostupná spousta nových informací, nových řešení,
metod a nástrojů. Co se člověk naučil před sto lety, to většinou platilo
a vystačilo po celý jeho život. Dnes přestávají být v praxi použitelní
odborníci, co jsou schopni řešit problém stejně jako ho vyřešili před
pěti lety.
Přeženu to ad absurdum: budu-li mít na výběr typického maturanta, co
o půlnoci ze sebe vysype násobilku, natýistýičelý a datum bitvy na Bílé
hoře, ale na dotaz, jak se intrují freláty v parafundaci řekne,
že to se neučili – a když budu mít šikovného „nevzdělance“, co
nepozná pámelník od palmy, co řekne dejte mi hodinku, něco o tom
zjistím, tak bez váhání beru toho druhého.
Dnes jsme v situaci, kdy maturant po třinácti letech intenzivního
vzdělávání má k praktickému užití vlastně jen znalost čtení, psaní
a elementární matematiky — a všechno ostatní je mu úplně k ničemu.
Aby mohl začít cokoli smysluplně dělat, musí se to teprve teď začít
učit. Těch třináct let vzdělávání je možné s předáním
maturitního vysvědčení s klidem zapomenout. A za deset dvacet
let, až budou mít začít někde pracovat nebo podnikat současní prckové,
to bude ještě mnohem, mnohem tragičtější.
Všeobecný rozhled a základní vzdělání: archaismus
Dá se tedy ta množina „základního vzdělání“ tedy ten výběr toho
nejpodstatnějšího z lidského vědění, co by měl znát každý, nějak
aktualizovat, aby odpovídala současnému stavu poznání a ne stavu
19. století? Odpověď byla naznačena už výše: bohužel, nedá. Smiřme se
s tím, že to už prostě není možné.
Byli jsme zvyklí z hromady vědění vybírat ty nejvýraznější kameny a
předávat si je coby všeobecný základ vědění. Když se hromada zvětšila
dvakrát, nebyl problém trochu upravit postup a pořád to šlo. Když se
zvětšila desetkrát, už to docela drhlo — snažili jsme se, ale čím dál
víc docela zásadních balvanů už jsme jednoduše nepobrali. Ale
u milionkrát větší hromady už to prostě nefunguje, vybrat „to
hlavní“ už vážně nejde. Buď to bude nepoužitelně řídké, nebo to
nikdo neunese. Už nějakou dobu není možné udělat ani povrchní průřez
lidským věděním, pojem všeobecný rozhled se stal
archaismem. Můžeme si vybrat malý zlomek oborů a z nich vyzobat
trošičku nesouvislých a nesourodých střípků informací. Těmi
s přehledem dokážeme zahltit lidskou mysl po okraj, aniž by z toho
dokázala sestavit aspoň vzdáleně souvislý obraz. Nemůžeme obsáhnout
všechno — a přitom selektovat bez újmy na srozumitelnosti už se
dál nedá.
Když se stávající koncepce školství vytvářela, vědomosti šlo
ještě rozdělit mězi nějakých 8 základních předmětů. Dnes se soupis
vědních oborů nevejde ani na několik stránek a byť jen základní
orientace v těch nejhlavnějších (jakkoli si je kdo nadefinuje) je mimo
síly jakéhokoli lidského jedince. To už prostě nejde, není možné vybrat
jakoukoli naučitelnou smysluplnou podmnožinu.
Vezměme si pro příklad jen někdejší obor literatury, která svého
času pokrývala všechno verbální umění, které se dalo zachovat —
beletrii, poezii, dramatickou tvorbu. Ale už jenom v tom, co tehdejší obor
literatura zahrnuje dneska, je obrovský rozdíl: už se nestačí jen
hrabat v knihovně. Přibyl film, televize, zvuk, divadelní záznamy,
multimédia, internet… V každém z těch médií vzniklo a stále vzniká
spousta pozoruhodných děl, mnohá pozoruhodnější a zásadnější než
polovina knih, o kterých se učili ve škole naši dědové. A kromě toho
gigantického nárůstu do šířky je tu ještě setrvalý růst do hloubky,
každý rok jsou nové desítky a desítky významných děl ověnčených
Pulitzerovými cenami, Oskary a Zlatými rododenrony nebo čím — sto knih
povinné literatury z před padesáti let je v tom množství jako zrníčko
v kýbli máku. Co z toho si troufneme vybrat a prohlásit „základní
znalosti“?
A vyberte si libovolný další obor, a objevíte další a další kýble,
v nichž někdejší základní znalosti „všeobecného vzdělání“ jsou
už jen jedním ze nepatrných zrníček. Nemluvě o stovkách prudce
rostoucích oblastí a oborů, které před pár lety ještě vůbec ani
neexistovaly.
Když vybereme to podstatné a zásadní a dáme to na jednu hromadu, tak je
asi tak milionkrát větší než před sto lety a pro jakéhokoli člověka je
už naprosto nemožné pojmout byť jen tyhle vybrané, na dřeň osekané
základy. A potažmo je už nemožné a nesmyslné z té hromady vybrat
nějaký naučitelný zlomeček a prohlásit ho za „základní
vzdělání“.
Pokrok nezastavíš
A vlastně, proč si pořád myslíme, že na naši kulturu a budoucí
život má zásadnější vliv Shakespeare a Neruda než třeba Tarantino a
Krobot? Ovlivňuje naše životy víc klasická literatura 19. století, nebo
filmy 90. let? Proč má být užitečnější studovat Májovce než Magora
Jirouse? Má to skutečně nějaký objektivní důvod, nebo je to jen pouhá
setrvačnost? Pozor, nepopírám vliv Shakespeara — jen tvrdím, že za
posledních sto let k němu přibyly mraky dalších, přinejmenším stejně
významných vlivů, a další přibývají geometrickou řadou. Jinými slovy:
nejde o to vykašlat se na Shakespeara, ale přiznat si, že je těch
Shakespearů už tolik, že to nikdo nedokáže pobrat.
Povinná literatura
Spousta toho stojí za čtení, ale absolutně nic nestojí za
povinné čtení. Abychom mohli umět pracovat s daty, musíme umět
číst, abychom uměli číst dobře a získali spoustu potřebných návyků,
musíme toho přečíst docela dost. Každý školák by měl určitě
přečíst určitý objem knih za měsíc/za rok – ale určovat, co
přečíst musí, je už nad rámec poslání školy. Ta může doporučovat, co
by si děti mohly přečíst (a co jim to dá), určitě může doporučovat
přínosné knihy k probíraným tématům a probíhajícím projektům. Ale
vyžadovat znalost konkrétních knih je blbost.
Vzdělání bez znalostí?
Nemluvím o absolutním odstranění znalostí, ale o minimalizaci
povinných znalostí. Ano, musíme každého naučit číst, psát
(otázkou je, nakolik je nutná kaligrafie a do jaké míry postačí kombinace
psaní nespojitým písmem a na klávesnici; a až za pár let bude hlasová
komunikace s počítači zcela spolehlivá, možná i to psaní bude jen
volitelná dovednost), základní aritmetiku, a nějaký obecný přehled
o světě (kombinace základního země- a vesmíropisu, vlastivědy,
stručných dějin, přírodopisu na úrovni současného prvního stupně) a
v současnosti se asi shodneme na angličtině. Vše ostatní je zbytné a
jakékoli další znalosti a encyklopedické vědomosti už stačí volitelné a
rozhodně ne univerzální – stejná skladba a objem pro všechny je jednak
hloupost, jednak se takový společný základní výběr už nedá vytvořit
(viz výše).
Jak něco změnit?
Jedinou spásou naší společnosti je radikální reforma školství.
Zrušit známkování i rozdělení výuky na striktně oddělené předměty,
zrušit osnovy a od základu překopat všechny RVP. Anebo je zrušit úplně a
dát školám naprostou autonomii. Zredukovat encyklopedické znalosti na
naprosté minimum a všechnu snahu napřít do informační gramotnosti a
komunikačních dovedností. A potažmo spustit masivní kampaň, aby se lidi
dokázali smířit s tím, že mladý člověk už opravdu nemusí vědět kdy
byla Zlatá bula, obejde se bez taxonomie blanokřídlého hmyzu a nemusí
přečíst Divou Báru. Ale musí být schopen bryskně vyhledat jakoukoli
informaci a zodpovědně zvalidovat každé tvrzení. Což neumí většina
z naší generace, i když každý ovládá o půlnoci bičem to svoje
hychykyry, istýičelý a jiné křišťálové studánky.
Evoluce je nemožná. Bavíme se tady o vývoji, kde každá dekáda ve
společnosti znamená obrovské změny – podívejte, co se stalo za jednu
generaci: teprve 20 let používáme internet, teprve 10 let máme chytré
mobily. Svět se za jednu generaci změnil výrazněji než za celé
předchozí století. A proti tomu je evoluční vývoj ve školství,
kde každá změna vyžaduje, aby se nejprve změnili a vychovali ti, co učí
učitele a následně aby se změnili učitelé a ti teprve následně měnili
výuku. Jakákoli evoluční změna ve školství je proces, který se počítá
na jednotky generací, nic zásadnější se nedá prosadit za méně než
30 let.
Když píšu, že naší jedinou šancí je radikální a revoluční změna,
je to důkladně promyšlená myšlenka. Žádný výstřel od pasu. Musí se
najít silný politik, který s tím přijde a přesvědčí lidi, že
nechceme-li hrát ve světě podřadnou roli, musíme udělat velkou a
zásadní změnu ve vzdělávání – v prvé řadě tam nasměrovat
velké investice, protože žádný jiný úkol státu dnes není
důležitější, a v druhé řadě to naprosto a od základu překopat a
postavit na zelené louce úplně jiné, moderní školství.
Musí se najít radikální politik, který tu radikální reformu udělá.
Zdola ani zevnitř se to nestane. Schůdnější cesta by bylo větší
uvolnění školství a prostor pro experimentální a netradiční školy,
které by nový přístup prosadily tržně, ale to mi přijde ještě
nereálnější, protože to má silný blok už na začátku a ještě ke
všemu měřitelné výstupy nejdřív za 10 let.
(Toto je záloha poznámky
z FB, který je zrušil a kdoví, jestli je nehodlá smazat.)